Recenze: Zvon zrady

Kniha „Zvon zrady“ přináší pohled na Mnichovskou dohodu očima současného britského historika P. E. Caqueta, který veškeré informace čerpal z dosud nezveřejněných a nevyužitých zdrojů, včetně dobového československého tisku, vzpomínek pamětníků, soukromých deníků, vojenských plánů, vládních záznamů i reportáží médií. Vše dává do kontrastu s tehdejšími politickými, ekonomickými i kulturními událostmi. Právě v umění zažívalo ČSSR zlatý věk. Divadlo ovládl Voskovec s Werichem, v literatuře vynikal Čapek, Bass, Poláček, v hudbě Leoš Janáček.
Autor P. E. Cqaquet se v knize zaměřuje na největší zradu vykonanou na československém národu našimi spojenci, těmi, kteří nám původně „zaručovali“ spolupráci a pomoc při neutuchajících výpadech. Pojem Mnichovská dohoda ještě dnes v mnohých lidech vyvolává hořkou pachuť nenávisti. Mnichovská dohoda však neznamenala jen zradu našeho národa, ale byla předzvěstí něčeho mnohem horšího – počátku druhé světové války, celosvětového konfliktu, který do té doby neměl obdoby.

Nebylo nic platné, že Československo bylo sovětským a francouzským spojencem a v době Výmarské republiky bylo dokonce vojensky nejsilnějším státem ve střední Evropě. Industrializovaná a dobře vyzbrojená republika byla překážkou pro Hitlerovy roztahovačné plány. Již v listopadu 1937 jasně plánoval, že začne válku proti Rakousku a ČSSR, které mělo být zničeno (tzv. Fall Grűn) přesídlením dvou milionů Čechů na Sibiř.

V březnu 1938 vpochodovalo Hitlerovo vojsko do Vídně. Anšlus Rakouska byl spuštěn. Göringovo ujišťování, že se Československo nemá čeho bát, se ukázalo o pár měsíců později jako liché. Dne 30. září roku 1938 se zástupci tehdejších mocností rozhodli na Mnichovské konferenci o postoupení pohraničních území Československa nacistickému Německu bez jakékoli účasti českého zástupce. Odtud známé rčení: „O nás, bez nás.“ Tento ostudný „zločin“ odsoudil málo který zahraniční politik. Zdá se, že chtěli mít od dalších Hitlerových požadavků spíše „pokoj“.

Vlastní pocit z četby

Zvon zrady je úžasná kniha o jedné z etap naší historie, která by neměla být nikdy zapomenuta. Kniha přináší ucelené, zajímavé a hodnotné informace, z nichž některé byly publikovány vůbec poprvé. Osobně jsem se dozvěděla dosud neznámé údaje, ačkoliv se o problematiku laicky zajímám. Jaké byly postoje nejvlivnějších politických představitelů ČSSR k tehdejší situaci? Intriky, zrady a tajné dohody – to vše tvoří „uzavřenou politiku“ v politice otevřené.