Recenze: Vražda bez soucitu

Julia Schwarzová miluje svou práci na pitevně a často fušuje do práce i policistům. V osobním životě je to horší. Trápí ji noční můry kvůli dávné tragédii a ne a ne najít toho pravého. Rozhodne se soustředit na nový případ, jenže minulost opět vystrčí drápky.

Catherine Shepherd je pseudonym německé spisovatelky, která se narodila v roce 1972. Po maturitě vystudovala ekonomii a několik let pracovala pro velkou banku. Do světa detektivní literatury vstoupila v roce 2012 a od té doby vydala řadu románů. Ze všech detektivek se staly bestsellery, a kromě toho posbíraly řadu prestižních žánrových cen. V roce 2015 vytvořila postavu berlínské vyšetřovatelky Laury Kernové a o rok později jí vyšla kniha Vražda na blatech. Jde o první díl série s patoložkou Julií Schwarzovou. Knihu u nás vydalo nakladatelství Grada, které nyní vydává druhý díl s názvem Vražda bez soucitu.

Catherine Shepherd dnes patří k nejprodávanějším německým autorkám v žánru napínavé literatury. Na kontě má přes dva miliony prodaných knih a na její ženské vyšetřovatelky pějí chválu čtenáři i literární kritici. Vražda bez soucitu je třeskavá směs vytvořená z toho nejlepšího, co se kdy objevilo v žánru mystery. Kniha je krimi román založený na vyšetřovacích postupech, zamotaná klasická detektivní hádanka, za kterou by se nemusela stydět ani Agatha Christie, a zároveň nervy drásající thriller, jaké píšou američtí nebo severští spisovatelé. Autorka dokáže být hodně drsná a nechutná, ale zároveň neuvěřitelně lidská. Pokud si potrpíte na přirovnání, tak mě napadá švédská autorka Camilla Läckberg.

Její hlavní hrdinka má pochopení pro všechno lidské a z knihy na vás dýchne neuvěřitelná člověčina. No aby ne, Julia Schwarzová je natolik odlišná od ostatních, až působí lehce autisticky. Kdysi přišla o bratra, který se stal obětí sériového vraha, a dodnes se s tím nevyrovnala. Problémy mají i její rodiče, ale Juliu stále trápí noční můry. Vražda bez soucitu je o něco temnější než Vražda na blatech. Julia začíná mít pocit, že se kolem ní dějí podivné věci, ale okolí ji podezírá z toho, že začíná bláznit. Nebo je opravdu možné, aby jí někdo úmyslně připomínal tragické úmrtí jejího bratra, kterého si vyhlédl sadistický pedofil?

Jediný, kdo stojí na její straně a snaží se jí pomoct, je vyšetřovatel Florian. Dokáže ji ale ochránit před ní samotnou i před brutálním vrahem, který sleduje svůj vyšinutý plán? Lidé v blízkosti naší hrdinky záhadně umírají a všechno nasvědčuje tomu, že má někdo políčeno i na ni. Nebo je to celé jen něčí hra? Pokud jste už četli „Vraždu na blatech“, pak víte, že u Catherine Shepherd je možné téměř všechno. Vlastně i to, že Julia se může projevit jako takzvaná nespolehlivá vypravěčka, ne-li něco horšího. Hlavní detektivní linie je velmi komplikovaná, a kromě ní se ve Vraždě bez soucitu řeší vztah mezi Juliou a Florianem. A zřejmě nemusím říkat, že i ten bude hodně překvapivý. Máte-li rádi poctivé detektivky, potom si tuhle žhavou novinku nenechte ujít.