Recenze: Velmi nebezpečná žena

Kdo rád objevuje tajné životy špionů, kteří to hráli na více stran, přijde si na své. Velmi nebezpečnou ženou je v tomto případě ruská baronka Marie Budbergová zvaná Moura (1892 – 1974). Bádání po jejím životě bylo pro autory knihy extrémně složitou záležitostí – baronka po sobě nezanechala žádné memoáry, žádné deníky. Zachovaly se pouze archivní záznamy v podobě dopisů, které psala svým přátelům a milencům. Neméně významným zdrojem informací byly výpovědi členů její rodiny. Z těchto střípků dali autoři knihy dohromady působivou autobiografii jedné z nejvlivnějších ruských žen.

O této ženě vždy kolovala spousta smýšlených báchorek. Údajně byla špionkou, zrádkyní, dokonce trojitou agentkou. Pravdou je, že znala všechny, kteří něco znamenali, a tím získala mocné a často dosti nebezpečné kontakty. V rámci bádání bylo zjištěno, že byla agentkou pracující za první světové války pro německou vládu, později pro britské i ruské tajné služby a v neposlední řadě, ač zcela proti své vůli, také pro brutální bolševický režim. Důvěru si získala i od samotného Josifa Stalina. Dychtivý čtenář jistě ocení podrobné informace o evropských a ruských reáliích tehdejší doby, kterými je kniha bohatě protknutá.

Do společenských kruhů se dostala díky vdavkám s velice konvenčním aristokratem Djonem. Manželství však nebylo šťastné, ačkoliv v něm povila tři děti. Nicméně právě díky manželovi navštívila mnohá zajímavá evropská města. Sama Marie pocházela z ukrajinské Poltavské oblasti z rodiny, která náležela k nižší šlechtě.

Hlavní středobodem Mouřina života bylo přežít tehdejší nelehkou dobu a cestu k tomuto cíli si mnohokrát nelítostivě prolhala. Neštítila se využívat své největší zbraně – své tělo a nespornou inteligenci k tomu, aby významné muže zmanipulovala ku svému prospěchu. Avšak s jediným mužem, kterého kdy doopravdy milovala z hloubi duše, svůj život sdílet nemohla…

Vlastní pocit z četby

Velmi nebezpečná žena je rozsáhlý román o ženě s velice barvitým životem. Člověk si říká, zda by měl žaludek na mnohé její činy. Avšak, kdybychom se nacházeli v její situaci, možná by nám nic jiného nezbývalo. Nelze tedy její život hodnotit negativně, pokud jsme my sami nezažili to, co tato odhodlaná a svým způsobem statečná žena. A já osobně se opravdu nikdy v její situaci nacházet nechci…