Recenze: Umění smrti

Umění má mnoho podob. Některé exponáty jsou opravdu výstřední. Tenhle umělec ale zašel mnohem dál. V ulicích vystavuje vitríny s mrtvými těly a nijak se netají tím, že jeho sbírka se bude úspěšně rozrůstat.

David Fennel se narodil v Severním Irsku a vyrostl v poslední nábožensky smíšené dělnické čtvrti v západním Belfastu. V roce 1985 se přestěhoval do Londýna s vizí, že se z něj stane spisovatel. Aby vydělal peníze, střídal různé brigády a ve volném čase pracoval na prvním románu. Nijak se netajil, že jeho největší inspirací je mistr hororu S. King. V roce 2017 vydal thriller „Sleeper“, díky kterému prorazil ve světě napínavé literatury. Následoval druhý díl a bylo jasné, že Fennel má před sebou coby spisovatel slušnou kariéru.

Thriller Umění smrti vyšel v nakladatelství Vendeta a vy v něm najdete všechno, co od tohoto žánru očekáváte. Máme tady výstřední vyšetřovatelku, hodně perverzního vraha a příběh, v němž není nouze o akci stejně jako o výslechy podezřelých. Všechno začíná ve chvíli, kdy tajemný umělec zanechá na náměstí tři skleněné vitríny s morbidními uměleckými díly. Jde o zavražděná těla místních bezdomovců, která veřejnost zprvu považuje za umění věrně napodobující realitu. Inspektorka Grace Archerová si uvědomí, že jednoho muže zná, a tak se rozbíhá pátrání.

Vrah slíbil, že další díla budou následovat, a v tomhle ohledu není žádný troškař. Vybírá si bez ohledu na věk, pohlaví i rasu a neuniknou mu ani malé děti. Archerová se svým týmem sleduje stopy, které vrah zanechává v terénu a na sociálních sítích, ale my čtenáři máme výhodu v tom, že můžeme zblízka sledovat vrahovo počínání a nezůstanou nám utajeny jeho myšlenky a pohnutky. Umění smrti připomíná americké thrillery založené na pátrání po perverzním zabijákovi. Tenhle se považuje za umělce a zlatým hřebem jeho výstavy se má stát Grace Archerová.

Co se týče hlavní vyšetřovatelky, její duchovní otec využil všechno, co v podobném typu literatury funguje. Archerová je odmalička outsider. Pocházela z podivného prostředí, její rodiče se na ní dost podepsali, a aby toho nebylo málo, v dětství ji unesl muž, který ji nehodlal nechat naživu. Archerová se díky své divoké povaze zachránila, ale nikdy se už nezbavila přídomku „divná“. Navíc je smíšeného původu. V její rodině jsou různé rasy, různá náboženství a různé zvyky. Předpokládám, že David Fennel se díky ní vypořádal se stíny z vlastní minulosti.

Archerová je schopná, ambiciózní a její okolí ji rozhodně nepovažuje za sympaťačku. V Londýně má mocné nepřátele, leccos se šeptá o jejím bývalém milenci, a jak zjistíme, neklape jí to ani v současném vztahu. Umění smrti je moderně pojatý příběh, který by mohl šokovat konzervativní čtenáře. Jako příklad uvedu policistku, která byla původně policistou. Archerová se baví rozpaky kolegů a nejspíš by se bavila i rozpaky, které kniha vyvolá ve vás. Něco je tu hodně přes čáru a mnohokrát si řeknete, že tohle si mohl autor odpustit. Velkou roli tu mají sociální sítě, které David Fennel vnímá jako hrozbu. Máte-li rádi hodně drsné příběhy, pak si Umění smrti nenechte ujít.