Recenze: Tichá odplata

Dania Gorská si v Londýně vybudovala skvělou kariéru coby policistka. Najednou se ocitá na skotském venkově, kde má vyšetřit několik brutálních vražd. Místní si šeptají o kultu druidů a vraždy nejsou ani zdaleka jedinými zločiny, k nimž tady dochází.

Anglická spisovatelka Hania Allen má polské kořeny stejně jako její hrdinka Dania Gorská. I ona vystudovala prestižní univerzitu v Anglii a poté ji osud zavál do Skotska. Hania Allen má na svém kontě řadu úspěšných detektivek, přičemž Tichá odplata je prvním dílem její nové série. Dania Gorská vám možná připomene Eriku Fosterovou od Roberta Bryndzy a je jisté, že už teď jí úspěšně šlape na paty.

Dania Gorská bydlela a pracovala v Londýně, ale po rozvodu se odstěhovala na skotský venkov, kde žije její bratr. Ten pracuje jako novinář, je to hodně atraktivní týpek a díky němu je Tichá odplata plná inteligentního humoru a jízlivých slovních přestřelek. Dania miluje svou rodinu i polskou kulturu. Z jejího přízvuku je patrné, že má slovanské kořeny. To jí ztěžuje práci během výslechů a její kolegové a nadřízení ji převážně podceňují. Navíc se blíží referendum o vystoupení z Evropské unie a Dania si není jistá tím, zda v zemi zůstane.

Nebudeme si nic přikrášlovat. Dania je prostě outsider, ve kterém by nikdo nehledal špičkovou vyšetřovatelku. Nejenže je milá a nemá potřebu machrovat, je také velmi pohledná. Nestydí se za to, že je žena, a když zjistí, že v Dundee záhadně zmizely dvě dívky, je to pro ni obrovská výzva. A to i přesto, že by se měla věnovat jinému případu. V něm je zapotřebí vypátrat úchylného vraha, který své oběti aranžuje do groteskních pozic.

Zápletky jsou tady přiměřeně komplikované a jsem si jistá tím, že vás napadne asi desítka možných řešení. Tichá odplata je příjemná anglická detektivka, ze které na vás dýchnou staré časy. Časy, kdy za oknem vysedávala slečna Marplová a kdy společnost byla rozdělená na honoraci a ten zbytek. Tichá odplata má starosvětské kouzlo, a protože se odehrává na venkově, atmosférou vám připomene klasické detektivní křížovky z 30. let.

Dania Gorská se nijak nesnaží předstírat, že je mladá moderní žena. Její největší vášní je hra na klavír a hovory o Polsku. Se svědky i podezřelými si rozumí a nic lidského jí není cizí. Pro všechny má pochopení a je úplně jedno, zda jde o náctiletou slečnu, nebo výstředního barona. A i když je policistka, Ellen vás nebude obtěžovat popisy policejní práce. Dania rozhodně není prototypem poslušné policistky a nad jejím stylem vyšetřování si nadřízení rvou vlasy.

Důvěřuje své inteligenci a věří, že případ je možné vyšetřit, když si bude s ostatními povídat. Hania Allen do příběhu přidala několik záhad, které nesouvisí s vyšetřováním, ale se životem hlavní hrdinky. Dania Gorská se stane vaší nejlepší kamarádkou a vy spolu strávíte několik zábavných hodin. Až knihu dočtete, napadne vás, jaká je škoda, že nevyšlo už víc dílů. Kvalitních a čtivých detektivek je jako šafránu a Tichá odplata je jednou z nich.