Recenze: Temné sosny

V devadesátých letech byla ve švédském lese spáchána série záhadných vražd. Pachatel nebyl nikdy dopaden, a když byla o dvacet let později nalezena další mrtvola bez očí, místní měli jasno. Neslyšící novinářka Tuva touží po kariéře tak moc, že se na vlastní pěst rozhodne vypátrat vraha.

Temné sosny z nakladatelství Host se odehrávají v hlubokých lesích opuštěné švédské krajiny a mají všechno, co má mít drsný severský thriller. Přesto jsou literárním debutem anglického spisovatele Willa Deana. Dean vyrostl ve Velké Británii, vystudoval zde práva a Švédsko poznal díky svým výletům. Nehostinná krajina ho oslovila natolik, že s rodinou přesídlil do Švédska a nyní žije v dřevěném domě, který ne náhodou připomíná stavby z jeho románu.

Temné sosny vyšly v roce 2018 a kniha okamžitě zaznamenala obrovský úspěch. Posbírala řadu žánrových cen, chválu na ni pěli čtenáři i literární kritici a netrvalo dlouho, než se prodala filmová práva. Myslím, že si stačí přečíst několik kapitol, a hned pochopíte, proč kniha všem tak učarovala. „Temné sosny“ jsou geniálním a zatraceně čtivým spojením temného severského thrilleru a klasické anglické hádanky ve stylu Agathy Christie.

Dean dokonale rozumí všem svým postavám a miluje je bez ohledu na to, jací jsou. A přiznejme si, že v tomhle příběhu plném podivínů a lehce vyšinutých jedinců, to není vůbec jednoduché. Zdejší krajina je velmi rázovitá a zdejší obyvatelé jsou velmi svérázní. Ostatně, zvláštní je i hlavní hrdinka Tuva. Dean se vyhnul všem severským klišé a jeho Tuva je narušená jen natolik, aby vám byla sympatická. Na první pohled to není nijak okouzlující osůbka a na druhý pohled je to ještě horší.

Sama Tuva si o sobě nedělá žádné přehnané iluze a ví, jaká je. Aby dokázala fungovat, používá naslouchadla, a vůbec se nestydí přehánět jen proto, aby v lidech vyvolala soucit a vypáčila z nich informace. Zdejší krajina jí k srdci nepřirostla a je tady jen proto, aby se postarala o umírající matku. Jediné, co ji zajímá, je sólokapr, který by ji katapultoval na výsluní. Když je ve zdejších lesích nalezen mrtvý muž s vydloubnutýma očima, zapomene na svůj strach z lesů a odvážně se pustí do vyšetřování.

Temné sosny jsou detektivka, jaké psala Agatha Christie a jaké se hned tak nevidí. Hororová atmosféra se prolíná s komickými scénami a vtipnými dialogy. S emocemi budete jako na houpačce a vůbec nebudete vědět, co vás čeká v dalších odstavcích. Tuva se coby amatérská vyšetřovatelka baví se svědky a podezřelými a vy si vychutnáte jiskřivé dialogy mezi ní a velmi pochybnými existencemi. K dispozici budete mít řadu podezřelých a je jen na vás, ke komu se přikloníte. Vraždí někdo z místní honorace, nebo chudiny? Je vrahem někdo z lovců, nebo naopak zarytí ochránci přírody? Může vraždit tajnůstkářský spisovatel s podivným chováním, nebo dvě řezbářky vyrábějící lesní skřítky z vlastních chlupů a řas?

Temné sosny jsou thrillerem v pravém slova smyslu. Na své si přijdou milovníci napětí i ti, kteří rádi používají své šedé buňky mozkové. Vodítka k úspěšné dedukci tady sice jsou, ale vyřešit tuhle zápletku není v lidských silách. Will Dean vám zamotá hlavy tak, že si ani neuvědomíte, že zrovna tohle je parádní stopa. To, že na konci zůstanete s pusou dokořán, vám asi ani říkat nemusím, že? To se totiž rozumí samo sebou.