ČAS NA PEČENÍ Tereza & Josef – mírně poškozené jen za 330 Kč. Rychle, než zmizí!

Recenze: Teheránská operace

Čekala jsem suchopárná fakta podaná nezáživnou formou holých vět ve stylu akademické práce, ale tohle bylo moc prímovní počteníčko. Vyprávění bylo překvapivě dobrodružné a napínavé. Zajisté má na celkovém dojmu lví podíl i vynikající překlad Lumíra Mikulky.

Teheránská operace nabízí jedinečné setkání s členy organizačních skupin lidí, kteří mají na starosti přímou bezpečnost všech zúčastněných vysokých státníků na ohromných akcích, které sleduje celý svět. Z druhé stránky přináší také pohled na „práci“ těch, kteří se zmiňovaných významných osob snaží za každou cenu zbavit.

„Brutalita Němců se vyrovná pouze hlouposti jejich agentů.“
– Winston Churchill –

Perfektní niterné pátrání autora knihy Howarda Bluma po archivních materiálech týkajících se nacistického spiknutí známého pod názvem Dlouhý skok s cílem zavraždit spojenecké vůdce na společné konferenci konané v roce 1943 v íránském hlavním městě, Teheránu. Veškeré tyto informace byly až do současných dní přísně střeženy a před veřejností utajovány. Bádání neměl autor vůbec jednoduché, avšak výsledkem jeho snažení je tato neuvěřitelně čtivá publikace plná faktografických údajů a historicky podložených dat. Čtenář se podrobně seznámí s plánováním, realizací a konečným krachem operace, spolu s rolí, kterou v ní zastával nejnebezpečnější muž Evropy. Tím zde není míněn Hitler, ale liška podšitá jménem Otto Skorzeny.

Špionážní činnost světových velmocí mě fascinovala. Všechny ty techniky krytí, neuvěřitelný talent v pozorování, plánování, schopnost odhadnout kdy, co, kde, jak, a nakonec ta pozoruhodná houževnatost a vytrvalost. Ta se musí agentům nechat. Málokdo by dokázal na kořist číhat hodiny, dny, týdny, měsíce, ba i roky… Nicméně i zde je dobře popsána horlivost některých jedinců, co jednají impulzivně a o následcích svých nerozvážných rozhodnutí a následných strategických omylech předem nepřemýšlí.

Pověstná německá důslednost v případě tajných služeb dostává v publikaci poměrně dost na frak. Selhání přicházelo s každým krokem, který se agenti rozhodli udělat, až se mi tomu nechtělo věřit.

Velice mě nadchl vhled do práce tzv. „živých štítů“, tedy strážců nejvyšších představitelů států, zde konkrétně šéfa ochranky samotného prezidenta USA. Z fungování tajných služeb nejvyšších světových mocností si uvědomíme, že nikdo není neomylný a všichni děláme chyby. Jen někdy jsou ty chyby tristní a ovlivní běh celých dějin, protože atentátníci jsou mnohdy důmyslní tvorové a ochránci vrchnosti čelí často nepředstavitelným, nečekaným a bezprecedentním nebezpečenstvím. Člověka ani nenapadne, co nervů a bezesných nocí musí taková ochranka vytrpět. Ono to totiž v těch amerických filmech vypadá vždycky tak jednoduše…

Autor: Denisa Šimíčková