Recenze: Sloni žijí do sta let

Překrásný cestopis o Srí Lance a vzpomínání legendárního cestovatele Miroslava Zikmunda Sloni žijí do sta let vyšel k fantastickým stým narozeninám tohoto českého dobrodruha.

Přesně vím, komu by tato publikace plná úžasných doprovodných fotografii udělala radost. Mému dědečkovi, který jeho knihy a později i televizní dokumenty miloval. Díky dvojici nezapomenutelných cestovatelů, nerozlučné dvojici přátel Zikmundovi a Hanzelkovi, mohly děti, mládež i dospělí poznávat dosud nepoznané. V době, kdy cestování nebylo běžné, ba dokonce povolené, šlo jistě o báječný zdroj vytváření lidské fantazie, snění a poznávání. Šlo o nádherné sdílení cestovatelské vášně.

Zikmund kouzlu Srí Lanky zcela podlehl, navštívil ji hned několikrát. V době, kdy jeho věrný přítel Hanzelka již nemohl vycestovat s ním, vyjíždí na svou další cestu do tohoto tropického ráje s mladšími přáteli Petrem Horkým a Miroslavem Náplavou. Spolu s nimi Zikmund navštěvuje své přátele, které zde poznal při svých dřívějších návštěvách a nasává atmosféru známých míst. Mimo to se dozvídáme také něco z jeho dětství, rozpovídá se o studiu a počátcích kamarádství s Hanzelkou. Vzpomíná rovněž na to, jak u drahého hotelu Galle Face parkovali s Hanzelkou v domečcích na kolech a kde je navštívil na pokec Gagarin.

Bombové útoky hrozící od Tamilských tygrů, kteří zde už od 70. let usilují o vytvoření samostatného státu na severu ostrova, mají samozřejmě vliv na snížení počtu turistů přijíždějících za krásami této země. Bohužel ani současná situace, kdy o Velikonocích 2019 zaútočilo sedm sebevražedných atentátníků na dva katolické a jeden protestantský kostel a tři luxusní hotely, při nichž bylo zabito přes 250 lidí, návštěvnosti zrovna nepřidává. Pevně věřím, že se situace opět uklidní a tento ráj na zemi si nalezne své příznivce. Sama jsem se mohla přesvědčit, co Zikmunda s Hanzelkou na tomto exotickém místě tolik zaujalo…

Autor: Denisa Šimíčková