Recenze: Skryté poselství

Vydejte se na epickou výpravu do Lotosových království...

Bývalý Smrťák, jehož jméno už všichni zapomněli, a robot, kterému všichni říkají Gage, cestují s karavanou skrze travnaté pastviny, zasněžené hory i rozbahněná údolí do Lotosových království. Nejmocnější čarodějka z Messalinu, zvaná Bezoká, jim totiž svěřila nesnadný úkol – doručit královně Mrithuri velice důležitý vzkaz. Cesta do Sarathaj-tia je dlouhá několik tisíc mil, takže se nechají najmout jako strážci karavany, jejíž osazenstvo je už tak více než různorodé a cesta plná nebezpečí. Mezi Lotosovými královstvími se totiž schyluje k válce a dostat se až do Sarathaj-tia bude chtít pěknou dávku vynalézavosti.

Tomuto království vládne vnučka proslulého Alchymistického císaře Mrithuri, která musí plnit roli rání i rádži zároveň. Jako hrdá mladá žena a ztělesnění bohyně se však odmítá vdát za manžela, jemuž by musela sloužit. A už vůbec se nehodlá provdat za svého impotentního bratrance, který už pět svých manželek pohřbil, protože mu nedaly dědice. Jejím královstvím navíc protéká Matka řeka, což z něj dělá mnohem úrodnější území, než je nuzný horský Čandranát.

Čtvrtou a poslední hlavní postavou příběhu je pak Mrithuriina sestřenice, rání Saje, vládkyně Anš-Sahalu. Ta je na rozdíl od Mrithuri spíše místodržitelkou svého synka Drupady, protože poměrně nedávno ovdověla. Její pozice je o to slabší, že se narodila jako šanda a její těhotenství se vlastně rovnalo zázraku. Jenže Saje teď, na začátku období dešťů, musí řešit mnohem naléhavější problém, než jsou mocenské hry a hledání nového manžela. Země u Hořkého moře se totiž začíná probouzet a hrozí, že se otřesy budou stále stupňovat.

Pokud jste náhodou při slově robot zavětřili sci-fi, tak vás budu muset zklamat. Jde totiž o velice důmyslný konstrukt zahrnující čaroděje, magii, neodvolatelný slib a poměrně velkou dávku bolesti. Svět Skrytého poselství podobně jako jiná, magií oplývající univerza, připomíná spíše věky dávno minulé než technologicky vyspělé civilizace. Díky inspiraci východními náboženstvími a slavnostními rituály z oblasti Indie to do sebe krásně zapadá. Navíc mezi všemi těmi fantasy knihami o čarodějích, upírech a vlkodlacích působí série Království lotosu jako svěží vánek.

Pro autorku nejde o budování nového fiktivního světa, ale spíš o návrat. Ve stejném prostředí se totiž odehrává její předchozí trilogie Eternal Sky, která se však českého překladu zatím nedočkala. Popis fungování celého univerza tak nedostanete na zlatém podnosu hned na začátku knihy, ale jednotlivé střípky mozaiky si musíte v průběhu knihy poskládat sami. Například to, že na území Lotosových království je v noci díky svitu Nebeské řeky více světla než ve dne.

Elizabeth Bear navíc občas sklouzává k filozofickým úvahám, takže se najednou může zdánlivě „obyčejná“ rozprava Smrťáka s mosazným strojem změnit v mnohem hlubší zamyšlení nad významem jejich současných životů. Jakmile si zvyknete na lehce těžkopádný styl psaní, začne se vám před očima odvíjet příběh inspirovaný indickými tradicemi, ve kterém není nouze o dobrodružství, humor ani nečekané zvraty.

Autorka rozhodně v prvním dílu trilogie neslibuje něco, co by nedokázala splnit. Naopak trilogii rozjíždí pomalu, ale s příslibem mnohem větší jízdy v dalších dílech. A vzhledem k těm zvratům na konci knihy se rozhodně máme na co těšit.

Hodnocení: 75 %
Autor: Markéta Kubalová