Recenze: Rudá Joan

Mladičká Joan odchází studovat přírodní vědy do Cambridge. Svět stojí před druhou světovou válkou a Joan si ani neumí představit, co všechno ji čeká. Její osud změní atraktivní socialista Leo a jeho sestřenice Sonja. Tenhle příběh je sice o intrikách a špionáži, ale především je to dojemný příběh o lásce.

Angličanka Jennie Rooneyová (1980) vystudovala historii na univerzitě v Cambridge a poté dlouhá léta vyučovala ve Francii angličtinu. Nyní pracuje jako právnička v Londýně a na svém kontě má tři úspěšné romány. Rudá Joan z nakladatelství Mladá fronta je návykový a dojemný román pro ženy, ačkoliv kniha by možná snesla i označení historický nebo špionážní román. Příběh byl úspěšně zfilmován a zestárlou Joan si v něm zahrála megahvězda Judi Dench.

Formálně je Rudá Joan knihou 2v1. S hlavní hrdinkou se poprvé setkáváme v současnosti, kdy se dozvídá, že ji anglická tajná služba podezírá z válečné špionáže. Podle nich je Joan nejstarší špionkou, která kdy vynášela informace z Anglie. Konkrétně se jednalo o vzorce, které měla dodávat do Sovětského svazu. Jak to bylo doopravdy, se budete postupně dozvídat z retrospektivních pasáží.

Osmdesátnice Joan se musí vypořádat nejen s agenty, ale především se svým svědomím. Nařčení ze špionáže ji konfrontuje s jejími skutky z minulosti a to, jak se rozhodne, významně ovlivní její vztah k dospělému synovi. Nevím, která Joan vám bude sympatičtější, ale pravda je, že pod kůži se vám dostanou obě. Rudá Joan je kniha, která ve vás vyvolá emoce a donutí vás přehodnotit vaše postoje. Mohlo by se zdát, že věci jsou tu buď bílé, nebo černé, protože všichni přece víme, kdo byli ti dobří a kdo ti špatní.

Rudá Joan vám nabídne na dějiny trochu jiný pohled a v tomto ohledu se ztotožníte spíše s mladičkou Joan. Ta odchází do univerzitního města plná ideálů a úvah o tom, co udělá, aby byla co nejpotřebnější. Velkou proměnou projde, když ji nová kamarádka Sonja seznámí se svým bratrancem Leem. Pánové možná budou nad některými věcmi kroutit nechápavě hlavou, ale my, ženy, víme, co jsme schopné provádět kvůli jednomu chlápkovi, který se dotkne našeho srdce.

Nebudu prozrazovat děj, ale vědět byste měli to, že po poklidném úvodu a zajímavých peripetiích vás čeká nefalšovaný špionážní thriller plný zvratů a šokujících zápletek. U podobných příběhů víme, co máme čekat, ale tady zjistíte, že zločiny a zrada jsou tam, kde byste je vůbec nečekali. Rudá Joan je silný příběh o lidech, kteří šli za svým bez ohledu na ostatní. Obrázek o Joan si udělejte sami, ale opravdu by mě zajímalo, jaký si k ní vytvoříte vztah. Historické události a vlastně i všechna špionáž jsou jen kulisy k příběhu o ženě, která kdysi vsadila všechno na jednu kartu.

Postupně se budete dozvídat, co všechno udělala, a jak její rozhodnutí ovlivnila ji samotnou i ostatní aktéry. Můj názor na Joan se během čtení otočil o sto osmdesát stupňů a řeknu vám, že mi ještě dlouho ležela v hlavě. Máte-li rádi (nebo spíše rády) chytlavé příběhy s rozporuplnými hrdinkami, u Rudé Joan si rozhodně přijdete na své. Čte-li tyto řádky muž, nejspíš už pochopil, že Rudá Joan je ideální dárek pro ženu, která je chytrá a která se nestydí za své emoce.