Recenze: Pivní putování

Pod značkou Edice ČT vyšla další kniha navázaná na televizní pořad. Po titulech jako jsou Toulavé kamery nebo Co naše babičky uměly a my jsme zapomněli je tady Pivní putování, kterým na obrazovkách provází Zdeněk Susa a Matěj Ruppert. Kniha je pak dílem jen prvního z nich.

Kniha začíná úvodem a informacemi o tom, jak vzniká pivo. Následuje putování po těchto částech naší země: Pomoraví, Polabí, Praha, Pojizeří, Od Ohře k Labi, Vysočina, Jižní Morava, Jižní Čechy, Východní Čechy, Kolem Džbánu, Moravskoslezské pivovary a Západní Čechy. Ke konci knihy se nachází slovo závěrem, názor lékaře a zajímavý slovníček pivovarského názvosloví. Už při pohledu na mapu na pevném přebalu knihy mě zamrzelo, že náš Zlínský kraj zůstal naprosto opomenut (podobně jako ten Ústecký).

Jednotlivé kapitoly popisují vždy hlavně danou oblast, k tomu je doplněna nějaká zajímavost z historie nebo například pověst, navíc je pak teorie o pivu a také pár slov o místním pivovaru. Například u Polabí si čtenáři přečtou o Nymburce a zde hlavně o Bohumilu Hrabalovi, následuje část o sladování a kapitoly o Elišce Přemyslovně a pivu, Nymburk a válka třicetiletá, poté Kří a Kersko a Kostelec nad Černými lesy.

Jsem milovnicí piva a na knihu jsem se tím pádem moc těšila. Doufala jsem, že se dozvím více o českých pivovarech, čekala jsem nějaké „špeky“ a pohled do zákulisí. O to více, když hlavním partnerem knihy je jeden z mých oblíbených pivovarů. Místo toho se mi dostalo spoustu poznatků z historie a také z Bible, a to mnohdy psané opravdu osobitým jazykem (Zdeněk Susa je totiž farář).  Kdybych pořad sledovala už v televizi a nečekala až na vydání knihy, zřejmě bych věděla, do čeho jdu. Takto jsem byla trochu zklamaná a má očekávání nebyla naplněna.

Nicméně se nedá říct, že bych se nedozvěděla spoustu zajímavých věcí. Překvapilo mě například, že hostinské místnosti U Fleků pojmou až pět set hostů a jde tak o největší hospodu u nás nebo že kouření chmele má údajně podobné účinky jako kouření marihuany. Konopí totiž patří do stejné čeledi. A co těch nových slov spojených s pivem! Například čert, kanár, pivák, pařírna nebo ceckář. Ten „nemá nic společného s žádnými vulgárními představami. Byl to hostinský s malým odběrem piva, který si jezdil pro pár sudů do pivovaru s kravským povozem.“

Pivním putování si zkrátka každý najde něco. Nejvíce zajásají milovníci historie a kultury, ale samozřejmě i pivaři si přijdou na své a zaručeně dostanou chuť na tento zlatavý mok. Takže jak praví motto knihy: Vejdi a neuškoď!

Hodnocení: 70 %

Autor: Jana Langerová