Recenze: Osmý smrtelný hřích

Nora přežila pád ze sedmého patra a nyní je autorkou motivačních knih. Je úspěšná, atraktivní a bohatá. Má spokojenou rodinu a manžel jí splní každé přání. Zlom nastane, když se do ulice nastěhuje nová sousedka. Na povrch vyplouvají temná tajemství a Nora má pocit, že začíná šílet.

Švédka Rebecka Edgren Aldén vždy snila o tom, že bude psát knihy. Vystudovala žurnalistiku a jako novinářka se specializovala na články pro módní magazíny. Svou profesi ale pověsila na hřebík a stala se z ní spisovatelka na volné noze. V roce 2015 debutovala psychologickým thrillerem Osmý smrtelný hřích a hned bylo jasné, že se risk vyplatil. Kniha byla prodána do sedmi zemí, u nás ji vydalo nakladatelství Motto.

Recenzenti Rebecku přirovnávají ke slavnějším kolegyním Gillian Flynnové a Paule Hawkins, ale myslím, že je jen otázkou času, kdy je trumfne v počtu prodaných výtisků. Rebecka Aldén si zvolila žánr psychothrilleru, a protože se v něm bezvadně orientuje, napsala napínavý a originální příběh. Nic tady není tak, jak byste čekali, takže rovnou zapomeňte na profláklé motivy a banální klišé. Autorka s pomocí tří postav rozehrála temnou hru a vy budete v šoku z toho, čeho všeho jsou lidé schopní.

Označit jednu z postav za hlavní, by nebylo spravedlivé. Všechno se sice točí kolem Nory, ale může se ukázat, že je z ranku nedůvěryhodných vypravěčů. Nora kdysi přežila pád ze sedmého patra. Jako zázrakem přežila, a dokonce se jí povedlo vybudovat skvělou kariéru. Nyní žije v obrovském domě, stará se o dvě malé děti a její manžel Frank dělá, co jí na očích vidí. Dokonalost je ale pouze zdánlivá. Nořin život se změní ve chvíli, kdy se do sousedství nastěhuje atraktivní Klara.

Noře se přihodí několik podivných věcí, ze kterých viní právě Klaru. Vy budete na vážkách. Komu věřit? Kdo říká pravdu? Kdo něco předstírá? Kdo lže a manipuluje s ostatními? Osmý smrtelný hřích není poctivá klasická hádanka, takže zapomeňte na férové stopy. Nevěřte nikomu a nevěřte ani autorce. Samozřejmě, že se na konci dozvíte, jak to celé bylo, a kdo je hlavním padouchem, ale kouzlo téhle knihy spočívá v klamu a šokujících zvratech. Vždycky, když si budete říkat, že už vás nečeká nic horšího, bum a je to tady.

Ráda bych vás upozornila na to, abyste neplýtvali sympatiemi na nesprávném místě, jenomže ono to nejde. Je nemožné zjistit, kdo jaký je. A i kdybyste to věděli, je docela možné, že byste drželi palce těm, kterým byste správně neměli. Osmý smrtelný hřích je tvrdý oříšek pro všechny amatérské detektivy. Možná si stejně jako já budete říkat, že vás nikdo neošálí, ale přesně k tomu dojde. Zápletky jsou tu velmi komplikované a Rebecka Edgren Aldén si vyloženě libuje v blufování.

Vy ji za to budete milovat a Osmý smrtelný hřích budete nadšeně opěvovat a doporučovat dál. Díky Noře a jejímu manželovi zjistíte, jak si žije smetánka a jak funguje nakladatelský průmysl. Uděláte si exkurzi do života slavných a bohatých, ale pak se rádi vrátíte ke svému životu. Protože v tom vašem přece nikdo nelže, neintrikuje ani nevraždí, že?