Recenze: Odstíny zločinu

Tihle poldové nejsou žádní supermani. Nemají k dispozici moderní laboratoře ani netráví hodiny v posilovně. Jsou cyničtí, spoléhají se na zdravý selský rozum a místní galerku znají jako své boty. Ladislav Beran se s vámi coby bývalý kriminalista rád podělí o nejzajímavější případy svých knižních vyšetřovatelů.

Český spisovatel Ladislav Beran (1945) začal s psaním koketovat už během studií na učilišti. Tehdy přispíval do různých časopisů a v osmdesátých letech se našel v psaní krimi povídek založených na skutečných událostech. Na svém kontě má přes čtyři desítky knih s kriminalistickou tematikou. Jeho povídky a novely v současné době vycházejí v časopisech či sbornících a knižně je vydává několik nakladatelů. Odstíny zločinu z nakladatelství Lirego obsahují tři novely s jeho nejznámějšími vyšetřovateli.

Kromě moderních povídek Beran píše příběhy z let třicátých a často zpracovává i případy, které se odehrály v dobách komunismu. Protože dlouhá léta pracoval jako kriminalista, můžete si být jistí tím, že si je nevycucal z prstu. Odstíny zločinu popisují reálné příběhy reálně působících policistů, kteří se pohybují v reálném prostředí. A je jedno, jestli jde o současné kriminalisty nebo příslušníky četnické pátračky z 30. let.

Snaze o co největší autenticitu je přizpůsobený i styl vyprávění. Policisté používají profesionalismy, slangová slova a repliky zločinců jsou plné vulgarismů a argotu. Jednotlivé texty působí jako policejní protokoly, které ale autor příjemně polidštil a napsal tak, aby vás bavily. Beran se nehoní za senzacemi, a tak raději zapomeňte na brutální vrahy, vyšinuté psychopaty a výstřední problémové policisty.

Jeho hrdinové si vás naopak získají svou bezprostředností a obyčejností. O své práci si nedělají přehnané iluze a moc dobře vědí, že to, co dávají v televizi, jsou výmysly scénáristů s bohatou fantazií. Uvědomují si své silné a slabé stránky, a i když mají smysl pro čest a morálku, vědí, že práce není tak důležitá jako zdraví nebo rodina. Jejich protivníci nejsou žádní geniální zločinci vymýšlející složité zločiny. Buď jsou to staré známé firmy, nebo lidé, kteří jsou sami šokovaní tím, co spáchali.

Z Odstínů zločinu na vás dýchne kouzlo starých časů a nejedna postava s gustem okomentuje pro ně aktuální nálady ve společnosti. Názory obětí zločinů budou blízké mnoha čtenářům a Beran si jejich prostřednictvím mohl dovolit brutální upřímnost. Jeho vyšetřovatelé si nedělají žádné iluze o svých bližních a jen tak něčím je nepřekvapíte.

Okamžitě se stanou vašimi kamarády a vy budete mít pocit, že z nimi sedíte v hospůdce a nad pivkem a utopencem nasloucháte jejich vyprávění o tom, co prožili. Pro své posluchače vybrali nejzajímavější případy své kariéry, a zločiny v této knize jsou proto velmi různorodé.  Mnohé zločiny zrcadlí dobu, ve které se odehrály, a vy se tak dozvíte, jak se kdysi vyšetřovaly zločiny. Protože neexistoval internet ani sociální sítě, policisté vyrazili do terénu, kde pátrali po stopách a donekonečna vyslýchali podezřelé.

Odstíny zločinu jsou poučným a čtivým výletem do minulosti. Hlavní hrdinové se vzájemně neznají, některé od sebe dělí desítky let, ale všechny spojuje touha po spravedlnosti. My jim budeme držet palce, aby nakopali zločincům zadky a aby dokázali, že si zaslouží respekt obyčejných lidí. Přesně o tohle jim totiž jde. Jejich morálka není ničím pokřivená a zákony platí pro všechny stejně.