Recenze: Odkaz

Když Annie otěhotní, vydá se ze Stockholmu na návštěvu zpátky tam, kde vyrůstala. Tam ji nikdo nevítá s otevřenou náručí. Annie se musí začlenit, a navíc vyřešit tajemství týkající se jejího otce. I když, tím tajemstvím je vlastně on sám.

Švédská spisovatelka Nina Wähä pochází ze Stockholmu. Do světa literatury vstoupila v roce 2007. V profesním životě je herečkou a zpěvačkou, ale všechno nasvědčuje tomu, že ji ve světě literatury čeká hvězdná kariéra. Dva její romány jí přinesly řadu literárních cen a na nejnovější Odkaz pějí chválu literární kritici i čtenáři. Knihu u nás vydalo nakladatelství Jota. Pokud nějakou knihu chválí odborníci i laici, nejspíš půjde o pozoruhodný počin. A přesně takový Odkaz je.

Kniha nese označení „rodinná sága ze severu“. Pokud si nyní představujete bichle, jaké vás nutili číst učitelé na střední škole, nejste daleko od pravdy. Odkaz skutečně připomíná klasická díla, v nichž jste poznali všechny postavy tak důkladně, až vám to občas nebylo příjemné. V čem je tedy rozdíl? Především v tom, že Nina Wähä přidala do své ságy detektivní zápletku. A také to, že navázala na tradici svých thrillerových kolegů, kteří si vybírají ožehavá témata a leckdy jsou lehce nechutní.

Knížka je díky tomu čtivá, a tak vůbec nevadí, že jde o pořádného tlouštíka. Postav je tu poměrně dost, což je způsobené tím, že hlavní hrdinka Annie má jedenáct sourozenců. K nim ještě připočtěte dva, co zemřeli v útlém věku, ale i přesto dokážou pořádně zahýbat dějem. Tihle sourozenci jsou směska rozličných charakterů a myslím, že i sama Annie by utáhla celou knížku. Přítomnost se tu prolíná s minulostí a vy zjistíte, že snad každý má nějakého kostlivce ve skříni. Ne všichni jsou upřímní a zmatky působí i to, že každý nahlíží na události svým subjektivním pohledem.

Annie se vrací na rodný statek těhotná a rozhodnutá se už nikdy nevrátit ani k milenci ani do hlavního města. Za jiných okolností by se na ni rodina těšila, ale tady došlo k několika událostem, o kterých se raději nemluví. Annie se bojí, že ji budou lynčovat, ale to ještě netuší, co všechno ji čeká. Rodina je rozhádaná, máma se změnila k nepoznání a potom je tu ještě něco, co se týká jejího otce. Odkaz je pochmurný, pesimistický a jeho atmosféra by obstála i v plnokrevném hororu. Nina Wähä skvěle stupňuje napětí a je rozenou vypravěčkou.

Její postavy jsou odkoukané ze života a já téměř věřím tomu, že předlohy literárních postav běhají po světě. Odkaz je mnohovrstevný román, kde se vrší tajemství a záhady. S emocemi budete jako na houpačce a věřte mi, že tuhle knížku si užijí milovníci detektivek i čtenáři takzvané vyšší literatury. Tak se v klidu začtěte a po několika kapitolách vám bude jasné, co recenzenti i čtenáři na Odkazu vidí. Jazyk knihy je kultivovaný i drsný. Ale takový je celý příběh. Nina Wähä vás nebude šetřit, ale vy ji za to budete milovat.