Recenze: Noc, kdy zmizela Bea Nesbitová

V říjnu vyšla v nakladatelství Metafora prvotina americké autorky Joanny Schaffhausenové s názvem Noc, kdy zmizela Bea Nesbitová. Autorce se mistrně povedlo poutavým stylem a napínavým příběhem přikovat čtenáře ke čtení. A tak by to taky mělo být!

Joanna Schaffhausenová studovala neurovědu a získala dokonce doktorát z psychologie. Pracovala taky pro televizní zpravodajskou stanici ABC News na pořadech World News Tonight, Good Morning America a 20/20. Žije s manželem a  dcerou v Bostonu. A Noc, kdy zmizela Bea Nesbitová je jejím prvním románem, který vydala díky tomu, že v roce 2016 zvítězil v soutěži nakladatelství St. Martin's Minotaur o nejlepší kriminální prvotinu.

Při pohledu na knihu mě upoutalo hned několik drobností: sugestivní a poměrně netradiční vyobrazení na obálce, dlouhý název a taky relativně malý počet stran. Jablko s hřebíky mě podnítilo k přemýšlení, o čem tak může kniha být a proč se zrovna tohle ocitlo na přebalu. S českým názvem mám trochu problém, protože mi pro celkový příběh nepřipadá zrovna ta jedna noc relevantní, ale budiž. A délka knihy? Rozepsat se na dvě stě stranách, aby to člověka zaujalo, aby cítil napětí a zároveň žil příběhem, to je velmi obtížný úkol. Ale autorka se toho bravurně chopila a cenu za debut si rozhodně zaslouží.

Kniha začíná vzpomínkou do doby před čtrnácti lety, kdy byla surovým sériovým vrahem unesena mladá dívka. Odkrýváme v ní hrdinku našeho příběhu, policistku Ellery Hathawayovou. Ta pracuje v malém ospalém městečku, kde nedochází k žádným velkým problémům a strážci zákona řeší maximálně krádeže nebo mezilidské potyčky. Ellery je zážitkem z dětství těžce poznamenaná jak psychicky, tak fyzicky, a co teprve, když už tři roky po sobě, vždy kolem jejích narozenin, dojde v městečku k únosům? Přizve si n pomoc agenta FBI Reeda Markhama, který ji před lety zachránil ze spárů jisté smrti. Podaří se jim společně najít vraha a zastavit jeho řádění?

Máme tady první díl detektivní série o Ellery Hathawayové a musím konstatovat, že už se těším na pokračování, kterého bychom se měli dočkat ještě tento rok. Kniha je velmi čtivá a plná napětí, očekávání je velké a autorka dokázala pracovat se strachem i dalšími emocemi opravdu věrně. Z hlavních hrdinů udělala obyčejné lidi s každodenními starostmi a vykreslila je lidsky, že se k nim můžeme připodobnit a ne je jen adorovat jako nějaké nadlidi. A i v tom tkví kouzlo této knihy.

Noc, kdy zmizela Bea Nesbitová vřele doporučuji všem příznivcům takových detektivních příběhů, které se opírají o mravenčí policejní práci, stavějí jak na logice, tak instinktech a které zaujmou uvěřitelnými hrdiny.

Hodnocení: 90%
Autor: Iva Lutonská