Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Nikdynoc

Nikdynoc je v zahraničí jednou z nejpopulárnějších fantasy sérií, kterou hltají jak mladí, tak i ti starší čtenáři.

Sama jsem zprvu úplně nevěděla, zda se do série chci pouštět, protože její knihy jsou poměrně… tlusté. Nakonec ale zvítězila zvědavost a kupa pětihvězdičkových hodnocení. Rozhodla jsem se tedy tuto populární knihu vyzkoušet sama.

Nikdynoc je prvním dílem stejnojmenné trilogie z pera Jaye Kristoffa, kterého můžete znát jako spoluautora série Akta Illuminae, která vyšla takté u CooBoo. O zařazení Nikdynoci mezi young adult se dost polemizuje a většina čtenářů ji spíš řadí do literatury pro ty starší čtenáře (nad 18 let), a to především díky explicitním sexuálním scénám. Osobně bych ale řekla, že se příběh bude líbit i těm mladším (nad 15 let), kterým popisy sexu či násilí moc nevadí. Kniha má dost specifický styl vyprávění. Autor se nebojí používat květnaté popisy se spoustou metafor a poznámky pod čarou, které jsou pro Nikdynoc tak typické. V nich většinou doplňuje informace týkající se světa či tradic, které pro děj sice nejsou úplně důležité, na druhou stranu ale jistě potěší.

Svět, který autor vytvořil, je poměrně komplikovaný, k lepší orientaci v krajině slouží dvě mapy umístěné na začátku knihy. Nikdynoc je především příběhem o pomstě, z čehož plyne, že se nejedná o žádný zamilovaný románek. Nechybí tu spousta akce, napětí, krve a mrtvol. Hlavní hrdinka Mia Corverová se chce stát učenou vražedkyní a rozhodně se nebojí jít přes mrtvoly. Život se s ní rozhodně nemazlil a jejím jediným přítelem se stal Pan Laskavý, stínový kocour. Mia totiž dokáže z nějakého důvodu ovládat stíny. I když je první polovina knihy pomalejší, od Miina nástupu na Akademii vrahů se vše začne rozjíždět. Pokud jste fanoušky zkoušek či příběhů z prostředí školy, rozhodně se vám Nikdynoc bude líbit. Já jsem především ocenila velké množství vedlejších postav, na které Kristoff rozhodně nezapomíná.

Nikdy neustupuj. Nikdy se neboj. Nikdy nezapomeň.

Co se týče samotné Mii, rozhodně je to drsňačka a osobně mi byla celkem i sympatická, i když jsem mezi postavami měla své vlastní favority (Pana Laskavého, jehož průpovídky jsou k popukání). Zmínila jsem i explicitní sexuální scény. Není třeba se až tak bát, v knize jsou tak dvě nebo tři. Co se týče romantiky, něco málo tu sice najdeme, ale harlekýnka to fakt není. Pokud jste velkými fanoušky románků, pak pro vás Nikdynoc asi nebude. Nesmím zapomenout ani na krásné grafické zpracování, které knihu posunuje na další úroveň. V knihovničce totiž vypadá Nikdynoc nádherně.

Ve výsledku tedy Nikdynoc stoprocentně doporučuji. Rozhodně to není příběh pro každého. Pokud nemáte rádi knihy s dlouhými a květnatými popisy, Nikdynoc u vás moc nezaboduje. Jay Kristoff ale dokázal vytvořit komplexní fantasy svět se spoustou zajímavých postav, s kterými se dá i přes jejich těžkosti ztotožnit, a se zápletkou, kterou neodhadnete. Plusem je i fakt, že se již překládá druhý díl Boží hrob, který by měl u CooBoo vyjít ještě letos.

Hodnocení: 4,5/5
Autor: Kateřina Kopišťová