Recenze: Mister

On je typický floutek z vyšších vrstev a ona uprchlice z Balkánu. On střídá ženy častěji než ponožky a ona se stydí na muže, byť jen pohlédnout. On se právě stal lordem a ona u něj začala pracovat jako uklízečka. Dokáže jejich láska překonat předsudky?

Americkou spisovatelku E.L. James zřejmě není nutné představovat. Pokud vám její jméno nic neříká, zaručeně jste slyšeli o její nejslavnější knize. Erotický román Padesát odstínů šedi se stal fenoménem, vyvolal davové šílenství a neexistoval nikdo, koho by minul. Buď jako nadšeného fanouška, sžíravého kritika nebo čtenáře všemožných plagiátů nebo parodií. Padesát odstínů šedi se stalo pojmem a lidé se rozdělili do dvou táborů. Někteří na knihu pěli nadšené ódy a doporučovali ji dál, jiní poukazovali na nijak komplikovanou zápletku.

Mister z nakladatelství Baronet je kniha, která potěší všechny čtenáře. Vím, že riskuji, ale i když jde o erotickou romanci, věřím, že si knihu s chutí přečtou i mužští čtenáři. Důvodem jsou cynické hlášky hlavního hrdiny a autorčin sarkastický humor. Mám-li Mister krátce charakterizovat, potom si představte Pretty woman zkříženou s pohádkou o Popelce. To vše je přeneseno do dnešní doby a okořeněné svérázným humorem.

Jistěže tu nechybí ani erotika, ale rozhodně tu není jen proto, aby tu byla. Mister má důkladně promyšlený děj s inteligentní a reálně působící zápletkou. Autorka si uvědomila, že není možné napsat klasickou pohádku, která by nepůsobila směšně. Vyřešila to tak, že z hlavní ženské hrdinky udělala uprchlici z Albánie, takže jí víceméně věříme její strach z mužů, neznalost moderních technologií i nevědomost, co se týče anglické aristokracie.

Hodně důležité jsou tady vztahy, a tak si na žhavé erotické scény budeme muset chvíli počkat. Vlastně až do doby, než si hlavní hrdina uvědomí, že od svého protějšku chce něco víc než jen jednorázový sex. Maxim Trevelyan až dosud vedl zahálčivý život. S věrností si nelámal hlavu, a protože byl mladším bratrem lorda, neměl nouzi o peníze. Vše se změnilo v okamžiku, kdy jeho bratr zemřel. Maxim zdědil nejen majetek, ale především šlechtický titul.

Alessia Demachi je žena plná překvapení. Je krásná, až se tají dech, ale přesto si drží od mužů odstup a dokázala si zachovat naivní pohled na svět. Postupně se budete dozvídat, proč je taková, jaká je, a pomaličku také budete odhalovat její minulost. Alessia naštěstí není žádná slepička, ale šikovná mladá žena, která má co nabídnout. Mister je plný laskavého i ztřeštěného humoru a je znát, že se autorka se svými postavami ztotožnila a zná je jako své boty. Nijak jim to neulehčila a vy se těšte i na pár věcí, které by obstály i v krimi thrilleru.

U červené knihovny je víceméně jasné, jak příběh skončí. Jenomže je docela možné, že v tomhle ohledu bude Mister výjimkou potvrzující pravidlo. Možná je tady všechno jinak, než byste čekali. Ale to už nechám na vás. Jisté je jen to, že Mister je netuctový příběh, který nadchne romantičky i pravověrné feministky. E.L. James se nebála využít kontroverzní témata přistěhovalectví nebo rozdělení společnosti a risk se stoprocentně vyplatil. Mister je zatraceně čtivá pohádka pro dospělé i inteligentní román ze současné Anglie.