Recenze: Mia a delfín

Příběh o kamarádství dívky a bílého delfína nás z chladného podzimu přenese zpátky do hřejivého léta. Společně s hlavní hrdinkou prožijeme prázdninové dny plné slunce a nekonečných zážitků.

Málokdy se ponořím do dětského příběhu tak, že mě samotnou zajímá, jak se bude vyvíjet a jak dopadne. Většinou to nechávám na svých dětech. Je pravda, že máme spoustu knih, které jsme začali číst, ale nedočetli. Buď jsme jim úplně neporozuměli, nebo se děj příliš ploužil. A jak je známo, děti nemají na ploužení čas. Hledají dobrodružství, zábavu, překvapení, možná i trochu toho dětského napětí a trochu dětského „kouzla“. Kniha Mia a delfín autorky Zuzany Barilové všechny tyto požadavky splňuje. Už po první stránce bylo jasné, že knížka o přátelství dívky a delfína zaujme v naší knihovničce své pevné místo a že ji i po přečtení za nějaký čas znovu otevřeme.

Příběh působí kouzelně, dobrodružně i napínavě zároveň. Devítiletá Mia tráví letní prázdniny na Zeleném ostrově u dědečka, který je kapitánem starší výletní kocábky. Spolu s neposedným, ale milovaným dalmatinem Nikem proplouvají společně prázdninovými dny, které se ale táák rychle krátí. Mia byla vždy spíš bázlivá a poslušná dívka, nikdy nedělala nic, co by se nemělo. Přijít do školy bez hotového úkolu? V žádném případě! To by se jí přece nikdy nemohlo stát! Tohle léto ale vše trošičku změní, počínaje dnem, kdy najde v zátoce malého bílého delfína zamotaného ploutví do staré rybářské sítě. Sebere veškerou odvahu i sílu a nebohé zvíře vysvobodí. A bílý delfín na svou malou zachránkyni nezapomene, právě naopak. Brzy jí bude moct její obětavost oplatit…

S následujícími dny přichází další a další dobrodružství, do kterého se zapletou jak dalmatin Nik, tak Miin nejlepší prázdninový kamarád Teo, podivínský Pan Popleta, koťátka a bílý delfín. Co je navíc pravdy na tom, že dívčina babička byla mořská víla? A jak vyzrají Mia se svým dědečkem na turisty, kteří znečišťují odhazováním odpadků zátoku s delfíny?

Autorka si v knize Mia a delfín nakladatelství Bambook doslova hraje se slovíčky. Používá originální košatá přirovnání a slovní obraty. Na samostatné čtení se hodí spíše pro větší děti, cca od devíti let, ale na předčítání od rodičů i pro ty předškolní. Příběh je dobře pochopitelný, popřípadě rodič dovysvětlí. Je vhodná pro holky i pro kluky.

Kromě samotného obsahu musím vyzdvihnout také ilustrace Martiny Beckové, které čtenáře svým stylem i barvami přenesou na ostrov obklopený průzračnou vodou, v níž si spokojeně lebedí rodinka neposedných a hravých delfínů.

Autor: Markéta Bolfová