Recenze: Macecha

Milující novomanželka a zároveň nenáviděná macecha. Luxusní dům a zároveň místo, kde straší. Láska a vášeň, ale zároveň i nenávist a touha ublížit. Macecha“spojila na první pohled nespojitelné žánry pohádky a psychologického thrilleru a vzniklo cosi, co zhltnete na jeden zátah.

Anglická spisovatelka Claire Seeberová měla odjakživa jasno v tom, že se bude živit psaním. Svou kariéru začala jako herečka a postupně pracovala jako televizní dokumentaristka, novinářka a psychoterapeutka. Její knihy byly od počátku úspěšné. Figurovaly na předních příčkách žebříčků bestsellerů, posbíraly řadu cen a oblíbili si je čtenáři i odborníci. V současné době Seeberová píše romány, divadelní hry a stále přispívá do rozličných deníků a časopisů.

Knihu Macecha vydalo nakladatelství Mladá fronta a řeknu rovnou, že jde o báječnou knižní lahůdku. Seeberová vychází z pohádkových motivů a dávných archetypů, které využila (možná i zneužila?) pro strhující a napínavý psychologický thriller. Pohádkové je tady snad všechno. Děj evokuje pohádku o Sněhurce, pohádkový je život hlavní hrdinky Jeanie, a abyste náhodou nezapomněli, na co máte neustále myslet, autorka s chutí využívá citace z různých pohádek.

Proč to dělá? Ne, není to samoúčelné, aby experimentovala se žánrem a formou. Celé je to totiž rafinovaný trik a jedna obrovská geniální falešná stopa. Tím, že si budete připomínat známé pohádky, budete mít neustále na paměti to, kdo je v nich padouch, a také to, jakým způsobem tyto pohádky končí. Tady je ale všechno jinak. Za zdánlivou idylkou se odehrávají děsivé věci a je nemožné přijít na to, kdo je v tomto příběhu klaďasem a kdo záporákem.

Jsme ve skutečném životě, kde nic není černo-bílé. Ženy mohou být princezny, ale zároveň i ježibaby. Mladé dívky mohou být nevinné, ale také to můžou být rafinované potvůrky. Jisté je, že v životě Jeanie se po svatbě začnou dít nevysvětlitelné a záhadné věci. Jeanie se provdala za otce dvou dětí a jako matka téměř dospělého syna věřila, že společně vytvoří fungující a spokojenou rodinu. Jeanie však skrývá temné tajemství, a brzy je jasné, že není sama.

Děj řádně zkomplikuje bývalá manželka, a jak se zdá, problémy budou i s vyvdanou dcerou. Žánrově je Macecha především mrazivý psychologický thriller, kde není nouze o intriky, krev ani násilí. Claire Seeberová bude stále o krok před vámi a bude se bavit tím, že jste jí na všechno skočili. V tomhle příběhu vás čeká hned několik parádních překvapení a vy se budete smát tomu, jak důvěřiví jste byli. Na „Macechu“ pějí oslavné ódy mnohé autorky psychologických thrillerů a věřte mi, že se tak děje zcela po právu.

Pokud milujete detektivní hádanky a rádi soupeříte s autorem o to, zda jeho zápletky vyřešíte, anebo se naopak necháte napálit, tak na nic nečekejte a dejte se do čtení. Jistá šance tu je a v tomhle ohledu k vám Claire Seeberová byla poctivá. Bohužel se obávám, že vám její čestnost bude k ničemu, a vy na konci zůstanete s pusou dokořán stejně jako já.