Recenze: Lhář

Peter Caine je úspěšný advokát. Bez skrupulí obhajuje vrahy, pedofily a násilníky. Je zvyklý vyhrávat soudní pře, topí se v penězích a obklopují ho atraktivní ženy. Problém nastane, když je zavražděná jeho bývalá milenka. Ta, která znala jeho největší tajemství.

Americká spisovatelka A. F. Bradyová vystudovala psychologii na prestižních univerzitách a nyní pracuje jako psychoterapeutka. Věnuje se psychologickému poradenství a bez přehánění se dá říct, že se v lidských duších vyzná jako málokdo. Proto není nijak překvapivé, že když se rozhodla napsat knihu, vybrala si žánr psychologického thrilleru. Její prvotina se jmenuje Slepí a vyšla v roce 2017. Aktuální psychologický thriller Lhář právě vydalo nakladatelství Host.

Každý čtenář má rád něco jiného a literární chutě jsou velmi rozličné. Přesto se shodneme na tom, že existují postavy, které nám navždy ulpí v paměti. Jsou výrazné, originální a paradoxně jsou zároveň i záporné. Přesně takový je i hlavní hrdina této knihy. Peter Caine je čistokrevný sociopat a je naprosto úžasné (a zároveň nechutné) sledovat jeho myšlenkové pochody. Peter o sobě ví, že je jiný než ostatní, a většinu času tráví tím, že se snaží od ostatních odkoukat vhodné reakce. On necítí žádné emoce, zajímá se pouze o sebe a ke svým nejbližším se chová jako ke kusu hadru.

Klienti ho za to milují, jeho kolegové obdivují a ženy mu rády odpustí. Ale i v případě Petera platí ono okřídlené rčení o tom, že se tak dlouho chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Peter byl zvyklý žít po svém, ale v jednu chvíli se na něj sesype lavina problémů. Minulost začíná vystrkovat drápky, na svobodu se dostává hodně naštvaný klient a dobré to není ani doma. Peterova bývalá manželka umírá a on se musí postarat o šestnáctiletého syna. O syna se nikdy nezajímal, ale protože nechce vypadat jako hyena, ujme se ho a s radostí ho předá do péče své přítelkyně.

Katastrofa nastane, když je zavražděná Peterova bývalá milenka. Současná přítelkyně pochopí, že ji s dotyčnou dlouhá léta podváděl, ale skutečný problém je, že nikdo nepochybuje o tom, že ji Peter zavraždil. Brilantní obhájce se ocitá v roli podezřelého a čtenáři nyní budou na vážkách, komu věřit a komu držet palce. Peter celý život lhal a podváděl, ale přesto si vás dokáže získat. A tak najednou zjistíte, že mu fandíte, i když byste správně neměli. Lhář je strhující psychologický thriller i skvělá sonda do myšlení vyšinutého jedince.

A.F. Bradyové budete věřit každé slovo, protože je docela dobře možné, že se s někým takovým setkala během své praxe. Všechno se tu točí kolem Petera a vypadá to, že ostatní jsou pouze loutky. Přesto jsou to loutky plné života a skvěle charakterizované. Navíc se může stát, že i nicotná loutka zahýbe dějem tak, že zůstanete s pusou dokořán. O překvapení není ve Lháři nouze, a pokud máte rádi temné thrillery z právnického prostředí, rozhodně si přijdete na své. Ať je Peter Caine jaký chce, jako literární postava vás rozhodně nezklame.