Recenze: Královna děsu aneb Panická porucha

Panická porucha přichází bez výstrahy a postihuje lidi různých povah i profesí. Jde o nemoc, kterou je potřeba léčit medikamenty a změnou životního stylu. Nemocní se často za své problémy stydí a jejich blízcí jejich obtíže shazují a bagatelizují. Zajímá vás, jak se s panickou poruchou žije?

Kniha Královna děsu aneb Panická porucha vyšla v nakladatelství Vyšehrad a na svědomí ji má trojice autorů. Agáta Pilátová a Aleš Cibulka jsou známí publicisté, kteří přizvali ke spolupráci renomovaného psychiatra Radkina Honzáka. Tato trojice již společně napsala knihu „Vyhořet může každý“. Ta byla určená širokému publiku a v porovnání s ní je „Královna děsu aneb Panická porucha“ o něco specifičtější. Obě knihy patří do šuplíčku populárně naučných publikací a mnohé se z nich dozví odborníci i laici.

Když se řekne „panická porucha“, mnozí mají jasno. V knize se ale dozvíte, které mýty a pověry se ohledně této nemoci tradují a v čem mohou být nebezpečné. Autoři čtivým způsobem spojily odborné informace se zážitky několika nemocných z řad celebrit, aby vám vysvětlili, jak panickou poruchu poznat a jak s ní nakládat. Mezi zpovídanými jsou například country zpěvačka Věra Martinová nebo komediální herečka Iva Pazderková. Tyto dvě dámy jsou nejupřímnější a bez ostychu vám dají nahlédnout do svého soukromí. Jejich zážitky autoři zpracovali do formy rozhovoru. Všichni nemocní odpovídají na otázky a klobouk dolů před jejich upřímností.

I v dnešní době totiž někteří panickou poruchu jakožto psychickou nemoc popírají a postižené považují za labilní hysteriky. Jiní se domnívají, že jde o rozmar slavných a že stačí hrst bylinek a všechno bude oukej. Někdo se drží zpátky a například herečka Petra Špalková na rovinu řekne, že se nechce bavit o lécích, protože se bojí toho, co by z toho udělal bulvár. Nejemotivnější je přiznání Věry Martinové. Ta vyrůstala v rodině s přísnou výchovou a odmalička se trápila pocitem, že je pro své rodiče zklamáním, protože v mnoha věcech není nejlepší. Panickou poruchu přičítá na vrub snaze být perfektní a myslí si, že počátky choroby leží v jejím dětství.

Pokud znáte „blbou blondýnu“ Ivu Pazderkovou, pak víte, že má proříznutou pusu a nikdy si nebere servítky. A přesně taková je i její zpověď. Iva je ironická a naváží se do těch, kteří ji zásobují radami typu, aby si šla zaběhat a že to přejde. Každý rozhovor je doplněný odborným komentářem psychiatra Radkina Honzáka, který nám srozumitelně vysvětlí, s čím konkrétně se kdo potýká a jaké jsou v jeho případě možnosti léčby. Pokud panickou poruchou trpíte, díky knize Královna děsu aneb Panická porucha zjistíte, že i slavní mohou mít stejné potíže jako vy. I oni mají pocit, že co nevidět zemřou, a neví si rady.

Rozhodně v tom nejste sami a dobré je, že léčba není nijak složitá. Jestliže jste naprosto fit, i tak si knihu přečtěte. Je velmi poučná a zároveň díky ní nahlédnete do soukromí těch, které znáte z televize. Agáta Pilátová a Aleš Cibulka se psaním živí, ale s úžasem si uvědomíte, jak skvělý stylista i vypravěč je psychiatr Radkin Honzák. Tahle trojice tvoří skvělý tým. Tým, který vás povzbudí, pohladí po duši a ujistí vás o tom, že všechny problémy se dají řešit. Kniha Královna děsu aneb Panická porucha je nabitá optimismem a čiší z ní dobrá nálada. A uznejte, že to právě v dnešní covidové době není vůbec málo.