Recenze: Josef Lada

Ti nejmenší ho znají jako duchovního otce kocoura Mikeše a my starší si pravděpodobně vybavíme ilustrace k legendárnímu Švejkovi. Zřejmě mezi námi není nikdo, kdo by neznal jeho líbivé vesnické kresby. Co ale víme o jeho životě? Josef Lada je velikán, kterého nám může závidět celý svět, a tahle kniha je poctou jednomu z našich největších umělců.

Kniha Josef Lada s podtitulem „Středoevropský mistr 20. století“ vyšla v nakladatelství Slovart a jde o populárně naučnou publikaci, kterou ocení laici i odborníci. Máte-li doma dítko školou povinné nebo budoucího maturanta, vřele ji doporučuji zakoupit. Úvodní kapitoly se týkají Ladova významu, přičemž autor knihy, Lev Pavluch, přiznává, že ji psal v době kovidu, a tudíž nebyl tak zcela objektivní. Vybral to, co se týká náročných životních situací, a také to, co není pouze idylické.

Pokud to náhodou nevíte, Josef Lada spolupracoval se satirickými novinami a časopisy. Jeho politické kresby a vtipy jsou ostré jako břitva a vás překvapí, jaké množství z nich je stále aktuální. Co by to bylo za populárně naučnou knihu, kdyby v ní chyběly informace o autorově životě a tvorbě? Ty najdete v prvních kapitolách ale také úplně na konci, kde je přehled významných dat týkajících se života a práce Josefa Lady. Kniha obsahuje řadu nových a zajímavých informací, ale Lev Pavluch ani na chvíli nesklouzl k bulváru a k touze po senzaci. Ačkoliv, kdyby chtěl, materiálu by měl dost.

Cílem knihy je obhájit názor, že Josef Lada byl umělec celosvětového významu. Jeho obrázky známe z pohlednic nebo z pohádek a Lev Pavluch si je vědom toho, že Ladu lidé podceňují. Mají ho za tvůrce primitivních kresbiček, což ale není pravda. Kapitoly, které se týkají Ladova tvůrčího období, jsou zaměřené tematicky a je jasné, že tvoří jádro knihy. Autor vybral motivy, jaké Lada využíval, a důkladně je rozebral. Najdeme tady kapitoly věnované vesnickým motivům, ročním obdobím anebo už zmiňovanému kocouru Mikešovi nebo Švejkovi. Vše je zasazeno do dobového kontextu a autor nám srozumitelným jazykem vysvětluje, proč a jak díla vznikala.

Josef Lada může sloužit i jako zábavná učebnice pro žáky a studenty. S chutí do ní nahlédne každý, kdo zná Josefa Ladu. A myslím, že bavit bude i člověka, který o něm nikdy neslyšel. Protože když knihu otevřete, okamžitě si uvědomíte, že tyhle kresby jste viděli nejméně tisíckrát. Josef Lada má nezaměnitelný rukopis a nedokážu si představit, že by se někomu jeho ilustrace nelíbily. Jeho díla jsou rozpoznatelná a pohladí po duši jako maminčino objetí. Kniha je nostalgická, milá a vy se díky ní přenesete do světa, který je ještě v pořádku. Je to svět, kde hloupost a zlomyslnost dostane na frak a kde je docela možné, že za měsíčního úplňku spatříte na vrbě u rybníka vodníka s fajfkou. A víte co? Já si ji budu po večerech prohlížet a kochat se klidem, který dokázal přenést na papír pouze Josef Lada.