Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Encyklopedie PRAVĚKÝ SVĚT

Máte doma malé obdivovatele dinosaurů? Zajímá je, odkud se obří ještěři vzali, jak žili a proč úplně zmizeli? Na některé otázky nemusí být vůbec těžké odpovědět, když máte po ruce pomocníka – Encyklopedii pravěký svět.

Encyklopedie mě zaujala na první pohled svými povedenými ilustracemi a tematickým uspořádáním. Logicky a přehledně mapuje vznik planety Země, přes její osídlení dinosaury, až po vývoj moderního člověka. Celý tento složitý proces čítající miliony a miliony let je perfektně ztvárněn barevnými obrázky. Dítě si tak může představit, jak mohla vypadat ona žhavá koule, která postupem času vychladla, kdy se utvořil zemský povrch, první vodní plochy, s nimi první organismy, rostliny, živočichové…

Velká část publikace je věnována konkrétním druhům dinosaurů. Najdeme zde rozdělení na býložravé a masožravé, složení jejich jídelníčku, způsob života i to, jak přicházeli na svět. Dozvíme se, který byl nejdravější, nejmohutnější, který měl rohy atd. Postupně se dostaneme až k jejich zániku, kde jsou graficky znázorněny tři nejpravděpodobnější varianty, jak mohlo k vyhynutí dinosaurů dojít. Nechybí další zvířata a živočichové, které dnes známe už jen z obrázků, pravěké želvy, hmyz, vodní tvorové a další. Část knížky je věnována také zkamenělinám.

Následuje doba ledová s mamuty a prvními předky lidí. Jací byli? Jak vypadali a co používali k lovu? Uměli rozdělat oheň? Stavěli si přístřešky nebo žili v jeskyních? Neandrtálec, člověk vzpřímený, člověk rozumný, moderní člověk. Každý byl jiný a každý po sobě zanechal důležitou a nesmazatelnou stopu. Jak se dorozumívali? Kdy si ochočili první zvířata a začali pěstoval zeleninu?

Kniha obsahuje důležitá fakta, zajímavosti a časové milníky. Veškeré Informace jsou podány tak, aby jim větší děti porozuměly samy, a ty menší za pomoci dovysvětlení rodičů. Může být skvělou pomůckou při prvním seznámení s naším světem a s tím „jak to všechno vlastně bylo“. Je vhodná pro všechny zvídavé kluky i holky, jež se zajímají nejen o samotné dinosaury, ale o celý pravěký svět.

Děti rády objevují, a tak je nechme zahrát si na malé dobrodruhy a vydat se prostřednictvím Encyklopedie pravěkého světa do časů prvohor, druhohor… až do doby ledové a doby „prvních lidí“. Bohaté barevné ilustrace jim pomohou si celou tu spletitou cestu naší planety představit a možná to brzy budou ony, kdo budou ostatním vysvětlovat a odpovídat na otázky. Kniha je určena pro děti od sedmi let, ale určitě zaujme i předškoláky.

Autor: Markéta Bolfová