Recenze: Drak spí

Líbivá příroda, hrstka starousedlíků a pár naplavenin z Prahy. Těžce pracující lidé, nevraživost a temná tajemství, která měla zůstat navždy pohřbená. Takové jsou jižní Čechy v podání známé české spisovatelky Michaely Klevisové.

Michaela Klevisová (1976) vstoupila do světa literatury v roce 2007 detektivkou Kroky vraha. Následovaly další detektivky, ve kterých se objevil policista Josef Bergman. Ten pátral po vrazích v naší důvěrně známé české kotlině. Poté Klevisová navázala na tradici severské krimi a svého vyšetřovatele poslala na sever, aby tam na vlastní pěst vyřešil několik případů. V aktuálním románu Drak spí Bergman vyšetřuje zločiny v jižních Čechách. My se s ním setkáváme po sedmé a jeho dobrodružství opět vydalo nakladatelství Motto.

Žánrově jde o thriller s prvky klasické detektivní zápletky a krimi románu založeného na vyšetřovacích postupech. Každopádně, na své si přijdou milovníci napětí a je úplně jedno, do které škatulky příběh zařadíte. Kulisy jsou na první pohled idylické, ale atmosféra a ladění příběhu by obstálo i v hororu. Klevisová si opět vyhrála s mezilidskými vztahy, podrobnými popisy a důkladnými charakteristikami. Pokud si potrpíte na přirovnání, napadá mě jméno slavné anglické detektivkářky P. D. Jamesové.

V knize najdete několik záhad a zároveň i stopy, díky kterým byste mohli zápletky rozplést. Protože ale autorka žánru rozumí a není žádná začátečnice, bude téměř nemožné odhalit její triky. Drak spí je ve své podstatě tím, co někteří nazývají klaustrofobickou detektivkou. Všichni aktéři příběhu se znají a vy se budete postupně dozvídat, jaké jsou mezi nimi vztahy a co kdo z nich tají. Možná jste žádnou jihočeskou vísku nikdy nenavštívili, ale i tak budete mít pocit, že příběh je vám důvěrně známý.

Podobně to je i s jednotlivými postavami. Klevisová dokáže barvitě popsat různé lidské charaktery a její Drak spí by obstál i jako společenský román. Stejně jako rozumí svým postavám, rozumí i svým bližním a nic lidského jí není cizí. Nedělá si iluze, nemoralizuje, nepoučuje, ale popisuje život, jaký je. Všechny postavy jsou nádherně živé, mluví, jak jim narostl zobák, a vám nebude dělat problém se do nich vžít. Protože je autorka žena, je logické, že jí více sedí ženské postavy. Přestože jsou její ženské postavy originální, řeší problémy, jaké řešíme i my nebo naši blízcí.

Drak spí je brutální výpovědí o tom, čeho všeho jsou lidé schopní, když nechtějí, aby se ostatní dozvěděli o jejich činech. Současné zločiny se proplétají s dávnými tragédiemi a ke slovu se dostanou i vztahy mezi Čechy a Rakušany ve druhé světové válce. Drak spí je důstojná detektivka s umně vybudovanou zápletkou. Klevisová dokáže udržet tajemství až do poslední stránky, a tak jí nebude dělat problém udržet vás v neustálém napětí. Josef Bergman je stále ve formě a ženské čtenářky ocení, že velkou roli dostala i jeho kolegyně Sylvie.

Drak spí je čtivý detektivní příběh, který naznačuje, jakým směrem by se mohly ubírat české detektivky. K úspěchu stačí malebné prostředí, nápaditá zápletka a pochopení pro lidskou duši. K tomu připočtěte svižný styl vyprávění plný člověčiny a pokoru vůči životu a literatuře. Pro Michaelu Klevisovou je každá postava důležitá a věřím, že stejně tak jí zaleží i na jejích čtenářích. Drak spí vás rozhodně nezklame. Je to poctivá detektivka se vším, co od žánru očekáváte. Svět je v ní v pořádku a všechno zlo bude po zásluze potrestáno. I když možná trochu jinak, než si představujete.