Recenze: Cyklistka

Blanka se narodila do šlechtického rodu. Čekalo se, že z ní bude vzorná manželka a matka. Ona ale měla svou hlavu a místo toho se rozhodla žít tak, aby byla šťastná. Jako jedna z prvních žen u nás se zamilovala do cyklistiky a své vášni obětovala vše. Jaký byl životní příběh Blanky Battaglia?

Česká spisovatelka Jana Poncarová (1983) je novinářka a copywriterka na volné noze. Tvoří obsah webů a časopisů, a jak sama říká, nade vše miluje příběhy. Jako spisovatelka debutovala v roce 2018 úspěšným románem Podbrdské ženy. Knihu si zamilovali čtenáři i literární recenzenti a podobně úspěšné byly i následující tituly Eugenie a Alžběta a Nina. Knihu Cyklistka vydalo nakladatelství Motto a jde o velmi čtivou směs historického románu a autobiografie.

Jana Poncarová beletristicky zpracovala příběh skutečné osobnosti. Blanka z rodu Battaglia se narodila v roce 1911 do šlechtické rodiny v jižních Čechách. Spolu s rodiči a mladším bratrem vyrůstala na zámku a okolí od ní očekávalo, že jednou zaujme místo baronky. Jenomže člověk míní a Bůh mění, jak se říká. Blanka byla odmalička svobodomyslná a moc dobře věděla, co nechce. V příběhu se prolínají dvě časové roviny a sama Blanka zde rekapituluje svůj život. Jana Poncarová se se skutečnou Blankou setkala na sklonku jejího života, kdy živořila na svém rozpadajícím se zámku.

My se s Blankou poprvé setkáme jako s mladičkou dívenkou, která si začíná uvědomovat, že je jiná než ostatní děti z vesnice. To, co Blanku ovlivnilo nejvíc, nebyla očekávání rodiny, ale dvě světové války a poté nástup komunismu. Blanka toho prožila tolik, že by to vystačilo na několik životů a její duchovní matce, Janě Poncarové, by to vystačilo na několik románů. Kniha dostala název podle vášně, která naši hlavní hrdinku provázela po celý život. Mladičká Blanka se zamilovala do cyklistiky a stala je jednou z prvních žen u nás, které se této kratochvíli věnovaly.

Blanka na svém kole projela skoro celou Evropu a několikrát dojela až za svým snoubencem, který v té době žil stovky kilometrů od ní. A když jsme u té lásky. I Blanka našla svého osudového muže. Raději ale nebudu prozrazovat, jak to s nimi dopadlo. Cyklistka je emotivní příběh, v němž Jana Poncarová zúročila to, co jí jde nejlépe. Konkrétně jde o nostalgické vyprávění starých dobrých časů a poetický styl vyprávění. Cyklistka má pohádkový nádech, a až ji budete číst, určitě si mnohokrát položíte otázku, jestli je možné, aby se tohle opravdu stalo. Pokud máte rádi chytré příběhy o silných ženách, které měly schopnost změnit svět, potom si Cyklistku rozhodně nenechte ujít. Hledáte-li ideální čtení na dovolenou, právě jste ho našli.