Recenze: Couchsurfing v Saúdské Arábii

Po delší odmlce se ke mně dostal další cestopis německého novináře, couchsurfera a spisovatele Stephana Ortha. Už dříve jsem měl možnost číst jeho knihy o cestách do Íránu, Číny a Ruska. Vždy se jedná o zajímavý materiál dávající nahlédnout do každodenního života místních. Nejinak je tomu i tentokrát, kdy se novinář rozhodl získat jedno z prvních turistických víz do Saúdské Arábie ihned poté, co se tato země pootevřela západu.

Pokud jste četli některou z předešlých Orthových knih, víte, že jako turista nevyhledává luxus a nebydlí v pětihvězdičkových hotelových pokojích. Chce poznat běžné obyvatele, vidět jejich každodenní život a bydlet u nich doma. K tomu využívá internetovou platformu Couchsurfing. V Saúdské Arábii to ale není tak snadné, Couchsurfing zde není zatím příliš rozšířen a hostitelů je jako šafránu.

Autor vás v knize vezme do země plné písku, velbloudů, mešit a pohádkového bohatství získaného prodejem ropy. Je to země ovládaná ortodoxním islámem. Ve společnosti dominují ve všech myslitelných rolích muži, ženy mohou vycházet na ulici pouze v oděvu halícím je od hlavy až k patě. Je to svět, kde se mísí tradice a zvykové právo s technologickým pokrokem a ohromným množstvím peněz.

Kontrasty jsou patrné i při pohledu na (zatím neoficiálně) vládnoucího korunního prince Mohammeda bin Salmána. Ten na jednu stranu otevírá svou zemi světu, přiznává ženám větší práva (například řízení motorových vozidel) a umožňuje pořádat monstrózní festivaly se západními hvězdami, ale na druhou stranu nemá problém s brutální vojenskou intervencí v Jemenu, popravami protestujících proti vládě, ani s likvidací kritiků režimu. Určitě si vzpomenete minimálně na případ Jamala Khashoggiho rozřezaného na kusy na saúdské ambasádě v Istanbulu...

I přes všechna negativa vládnoucího režimu ukazuje Stephan Orth národ lidí, kteří vynikají pohostinností a přátelskostí, a nemnohé krásy této blízkovýchodní monarchie.

Cestopis Couchsurfing v Saúdské Arábii je nadmíru čtivý, vzbuzující zvědavost a častokrát i údiv. Zprostředkovává nezromantizovaný obraz země, o které v budoucnu ještě mnohé uslyšíme.

Autor: Martin Mucha