Recenze: Co sežral žralok

Co sežral žralok je vtipná a hravá multimediální kniha s důležitým poselstvím. Tvoří ji humorný příběh o nenasytné parybě, plný říkanek, písniček, nápaditých ilustrací v komiksovém stylu a hlavně poutavých informací doplněných o zajímavé úkoly a tipy. Písničky jsou nejen ve formě notového zápisu s akordy, ale mají vlastní QR kódy, díky kterým si můžete jejich nahrávky pustit z internetu. Všem dětem předškolního a mladšího školního věku kromě zábavy osvětlí, jak zacházet s odpady, a ještě lépe – jak a proč jim předcházet.

I přesto, že má knížka Co sežral žralok jiný, vyšší cíl, než „pouze“ vyprávět pohádku, je to knížka hravá. A jakýpak je ten hlavní cíl? Odpadky, které zaplavují svět. Ta záplava je zde metaforicky vyjádřena i prostředím a klíčovými aktéry příběhu. Hlavní postavou je zde nenasytný žralok, kterému se přezdívá „mořská popelnice“, protože sežere, na co přijde. A jednoho dne ho rozbolí z toho všeho břicho. Vážený a environmentálně založený doktor chobotnice mu ze žaludku tahá různé druhy odpadků. A děti se tak můžou seznámit s jejich povahou, původem, škodlivostí pro prostředí a případnou recyklací. Anebo s tipy na jejich využití v domácnosti. Například dostanou návod, jak využít plastové lahve coby malé květináčky nebo jak vyrobit ze staré sklenice okrasný svícen. Mohou se pustit i do kompostování, dát další šanci starému papíru. Žraločí žaludek totiž netíží jen plasty, ale i sklo, organický odpad, papír, elektroodpad, kovy a nebezpečný odpad.

Dialogy v knížce jsou veršované, což jí dodává na dynamičnosti. Doplňkem jsou texty písniček včetně notového zápisu. Písničky si navíc lze interaktivně pustit přes QR kód ze záznamu. Protože je adresátem knihy dítě mladší, Co sežral žralok představuje svou formou i vítanou rodinnou aktivitu, jak po technické stránce (je zde také několik odkazů na internetové stránky týkající se sběrných dvorů nebo třídění odpadu), tak i v podobě vysvětlení některých pojmů z průmyslové a odpadové oblasti.

Sympatické je, že autorka má v medailonku informaci, že je také maminka, učitelka a divadelnice. A není to její první knížka z její inscenace a programy jsou ke slyšení na stanici Rádia Junior Českého rozhlasu a na ČT :D.

Co sežral žralok je hezky ilustrováná a výtvarně zajímavě řešená kniha. Autorem ilustrací je Alessandro Ceccarelli. Vydalo ji nakladatelství Jota v roce 2020.

Autor: Milan Šťastný