Recenze: Celá pravda

Zpočátku to vypadalo jako banální případ. Když se tým inspektora Adama Fawleyho začne zabývat obviněním ze sexuálního obtěžování na Oxfordské univerzitě, všichni si myslí, že ví, o co půjde. Postarší a ženatý pedagog obtěžuje mladičkou studentku. Pak ale zjistí, o co jde, a nepřestanou vycházet z údivu.

Anglickou spisovatelku proslavila série krimi románů s inspektorem Adamem Fawleyem, která se odehrává v Oxfordu, kde Cara Hunterová žije. Jen ve Velké Británii se prodalo přes milion výtisků a série vychází v sedmadvaceti jazycích. U nás knihy vydává brněnské nakladatelství Host a nejinak je to v případě krimi románu Celá pravda. Zde se setkáváme s Adamem po páté a bez přehánění můžu říct, že tenhle příběh pro něj bude hodně osobní a nepříjemný.

Celá pravda zpracovává stále aktuální téma sexuálního obtěžování na akademické půdě. Ale pozor. Zapomeňte na všechna klišé, protože Cara Hunterová přišla s něčím hodně nevšedním. Předsudky mají i policisté z Adamova týmu, kteří se domnívají, že půjde o známé schéma: starý pedagog a mladá studentka. Jaké je jejich překvapení, když zjistí, že obětí sexuálního obtěžování je mladík s tělem basketbalisty. Ještě podivnější je, když z harašení obviní atraktivní akademičku, u které dělá doktorát. Už tohle je dost ožehavé, ale skuteční problémy nastanou, když Adam zjistí, kdo je kdo, a z jakých pochází poměrů.

A aby toho nebylo málo, Celá pravda obsahuje ještě jednu detektivní linku. Tahle se týká Adama a bez přehánění můžeme říct, že mu jde doslova o život. Důvodem je cosi, co se přihodilo nedávno, ale v obraze budete i v případě, že jste dosud nečetli předchozí příběhy. Pokud to tak je, určitě po nich sáhnete. Důvodů je několik. Cara Hunterová je především skvělá vypravěčka s podmanivým stylem psaní. Její styl psaní je originální, svěží a moderní. Hunterová využívá všechny formy jazyka a některé pasáže vypadají jako doslovný přepis výslechů nebo komunikace na sociálních sítích.

A propos, vyšetřování tu není věc pouze policistů. Díky médiím a sociálním sítím má na vyšetřování názor úplně každý, a jak je obvyklé, všichni ví všechno nejlíp. Hodně prostoru dostali i členové Adamova týmu, kteří tu řeší pracovní i rodinné záležitosti. Jak už to v životě chodí, některé jsou úsměvné, některé zbytečné a některé téměř tragické. Všechny postavy jsou odkoukané ze života a vy jim budete věřit každé slovo. Ovšem s jednou výjimkou. A ta se týká dvojice mladý student – postarší učitelka.

Až do konce nebudete vědět, jak to vlastně bylo. Objeví se spousta teorií, výpovědi zúčastněných si budou protiřečit a oba aktéři se v určitých chvílích předvedou jako lháři. Ale proč tomu tak je? Co tím sledují? A hlavně, proč se tímhle případem má zabývat policie? Adam bude mít trošku jiné starosti a je otázkou, která detektivní linie je napínavější. Celá pravda je krimi román hodný toho jména. Je aktuální a vy si díky němu uvědomíte, jak málo stačí k tomu, aby se člověk ocitl v obtížích. A také to, jak je důležité mít přátele.