Recenze: Tajemný dům mrtvých

Anna je policistka a Pavel katolický kněz. Už po páté pátrají společně po vrahovi. Tenhle zazdil ve sklepení starého domu mladou ženu s novorozencem. Je možné zjistit, co se stalo před dvaceti lety? Kromě vyšetřování si naše dvojice musí poradit ještě s něčím. A to s city, které by správně neměly existovat.

Německá spisovatelka Roxann Hill se narodila v Brně, ale nyní žije s manželem a dvěma dětmi v Bavorsku. Její thrillery patří v německy mluvících zemích k nejúspěšnějším a prodalo se jich už přes jeden a půl milionu výtisků. Knihy jsou překládány do dalších jazyků a pravidelně se umisťují na předních příčkách v žebříčcích bestsellerů. Tajemný dům mrtvých je páté pokračování volně navazující série a knihu u nás právě vydává nakladatelství Vendeta.

Roxann Hill navázala na tradici klasických detektivek, kde je nejdůležitější zápletka a pátrání po vrahovi. Odpustila si nadbytečnou literární omáčku, a tak vás nebude zahlcovat popisy nebo vytvářením atmosféry. Tenhle příběh je poměrně přímočarý a cynicky brutální. V knize převažují dialogy a všechno se točí kolem pátrání svérázné dvojice. Anna Steinbachová je policistka, která má ve střídavé péči dceru s exmanželem, který si našel novou přítelkyni. Pavel Wagner je katolický kněz, který pomáhá lidem a který se nemíní vzdát církve. To znamená, že musí dodržovat celibát.

Díky Pavlově povolání se příběhy této série nějak dotýkají církve, proto se ke slovu dostaly i další postavy spojené s církví. Lidé jsou tu vesměs milí, příjemní a neřeší hlouposti. Mají zdravý nadhled a rozhodně nejsou nijak dogmatičtí. Jsou svobodomyslní a jediní, kdo se trápí probouzející se láskou, jsou Anna a Pavel. Příběh se odvíjí vcelku poklidně a vy budete mít celou dobu pocit, že jste mezi svými přáteli. Ano, nález zazděné mladé ženy s useknutýma rukama je hrozný, ale autorka si nijak nelibuje v nechutných detailech. Tajemný dům mrtvých je logická hádanka, kde můžete díky stopám sami přijít na to, jak se zločin odehrál a kdo je vrahem.

Jen pozor na to, abyste se nenechali ukolébat. Protože jsou tu všichni tak milí a vypadají bezelstně, snadno přehlédnete vodítka k řešení. Totožnost vraha vás překvapí, a pokud budete celou dobu podezírat někoho jiného, je to úmysl. Roxann Hill umí pracovat s falešnými stopami a dokáže vám vnutit svůj názor. Proto se připravte na to, že ti, které tipujete jako vrahy, budou postupně umírat. Ačkoliv je Anna profesionální policistka, její přístup je velmi lidský. S podezřelými a se svědky si povídá, popíjí u toho kávu a ani Anna ani její duchovní matka vás nebudou zatěžovat popisováním policejních procedur.

Příběh začíná nálezem mrtvé ženy a novorozence zavřeného v kufru, ale to je pouze odrazovým můstkem. Někdo se bude snažit zabránit oběma pátračům v odhalení pravdy a nebude se štítit ničeho. V knize se neustále něco děje a autorka vás bude neustále překvapovat. Vražd přibývá a je docela možné, že se v ohrožení života ocitnou sami detektivové. Tajemný dům mrtvých je kultivovaně napsaná detektivka s inteligentními a promyšlenými zápletkami. Tempo příběhu je přiměřené a spíš, než bát, se budete usmívat nad tím, jaké trápení může přinést láska jedné přímočaré policistce a sympatickému knězi. Myslím, že si oba oblíbíte a stejně jako já se budete těšit na jejich další dobrodružství.