Recenze: Plachetnice na vinětách

Marii chybí pár let do padesátky. Právě se rozvádí a uvažuje o tom, že změní zaměstnání. Ve svém životě se necítí dobře a věří, že na ni někde čeká shakespearovská láska jako z knih. Splní její sny mladičký knihkupec Filip?

Jiří Hájíček (1967) se nijak netají tím, že má silný vztah k jihočeskému venkovu, kde vyrůstal. Láska k rodné hroudě prostupuje jeho knihami a výjimkou není ani nejnovější román Plachetnice na vinětách z nakladatelství Host. Hájíček vstoupil do světa literatury na konci devadesátých let, kdy mu vyšly tři sbírky povídek. V roce 2002 vyšel jeho první román Dobrodruzi hlavního proudu.

Jiří Hájíček patří k nejúspěšnějším českým autorům. Jeho knihy vyšly v řadě světových jazyků, některé byly zfilmovány a podle jiných vznikly divadelní hry. Za romány Selský baroko a Rybí krev získal prestižní literární cenu Magnesia Litera. Hájíček je hrdý na své češství a nemá potřebu utíkat od reality. Ba právě naopak. Plachetnice na vinětách jsou příběhem ženy, jakých jsou v naší zemičce mraky.

Kniha možná neoplývá za vlasy přitaženými zápletkami, ale vy Marii okamžitě porozumíte. Hlavní hrdinka prožívá to, co tisíce dalších žen. Její příběh je příjemně obyčejný a ona je prototypem stárnoucí krásky. I když jí chybí tři roky do padesátky, stále se za ní ohlížejí muži. Její atraktivita a lehký cynismus jí však nezaručily šťastné manželství. Manželství, které je téměř klišé. Dospělá dcera odjela studovat do ciziny a finančně zajištěný manžel si našel mladou milenku.

Potíže představují i rodiče a starší sestra. Ti žijí na venkově a Mariina sestra se nedokáže přenést přes to, že celý život rodičům pomáhala a starala se o ně. Určité problémy jsou v manželství rodičů, a když je Marie začne navštěvovat, místní jí dají, lidově řečeno, sežrat, že je namyšlená docentka z Prahy. Marie se snaží čelit realitě, ale sama si uvědomuje, že nejlépe je jí mezi zaprášenými svazky knih.

Při jedné náhodné procházce v Českém Krumlově navštíví knihkupectví, kde prodává mladičký a drzý Filip. Jejich rozvíjející se vztah je více než komplikovaný a Hájíček se fenomenálním způsobem dokázal vcítit do dámy ve středním věku. Román Plachetnice na vinětách je kultivovaný stejně jako hlavní hrdinka. Marie je noblesní, sečtělá a zdravě sebevědomá moderní žena. Autor její příběh vypráví vytříbeným jazykem a nikdo ho nemůže podezírat z mnohomluvnosti.

Jiří Hájíček je mistrem náznaků a zkratek. Jeho vyjadřování je velmi úsporné a často stačí jen náznak, aby načrtl postavu nebo prostředí. Příběh Marie vás pohltí a jako bonus budete vnímat krásu českého jazyka. Čeština je v podání Jiřího Hájíčka nádherně barvitá a bohatá. A tak si připravte oblíbený nápoj a užijte si několikahodinový koncert slov. Protože Plachetnice na vinětách je přesně onen typ knihy, na který by pěla ódy i náročná docentka Marie.