Recenze: Perunův hněv

Hora Radhošť ukrývá nejeden poklad. Bájnou tajnou zbraň, zlatou sochu boha Radegasta či bohatá ložiska uhlí. Co se ale stane, když se nepovolaní pokusí proniknout dovnitř a odcizit, co jim nepatří? Je v lidských silách zabránit katastrofě biblických rozměrů?

Český spisovatel Arnošt Vašíček (1953) vystudoval žurnalistiku a dnes ho známe jako cestovatele, scénáristu a spisovatele. Na svém kontě má před čtyři desítky knih, mezi kterými převažuje beletrie a populárně naučná literatura. Vašíček se zabývá záhadami z celého světa i z České republiky. Ačkoliv to označení nemá rád, veřejnost ho považuje za jednoho z největších záhadologů. Perunův hněv je thriller, jehož děj se odehrává v Beskydech. Knihu vydalo nakladatelství Česká televize.

Celý akční příběh se točí kolem hory Radhošť. V té se údajně podle místních pověstí ukrývá hned několik pokladů. Podle některých je v hoře ukrytá zlatá socha boha Radegasta a podle jiných Perunova zbraň mimozemského původu. Podle střízlivějších teorií se v hoře ukrývá tolik uhlí, že by z jeho majitele udělalo milionáře. A známe lidskou přirozenost, že? Hora je odjakživa přitahována různou sortou lidí. Na jedné straně jsou vědci a ekologové, na druhé straně zločinci, kteří se zajímají jen o svůj prospěch.

Akce jedné skupiny vyvolá přírodní katastrofu. Katastrofu, která má změnit osudy několika zúčastněných. Na dole Frenštát vypukl požár, horou otřásají výbuchy metanu a hráz přehrady Šance praská. Jediný, kdo ví, jak katastrofě zabránit, je mladá a atraktivní geoložka Jana Pivodová. Ta se potřebuje dostat do útrob hory, v čemž jí vydatně pomáhá jeskyňář a majitel místního penzionu Petr Molenda. Ti dva se vzájemně přitahují, ale na nějaký románek nyní není čas.

Společně bojují o záchranu lidských životů a celý příběh je natolik akční a oproštěný od literární omáčky, až připomíná filmový scénář. Ke slovu se dostávají i místní pověry a báchorky. Arnošt Vašíček je velmi čtivým způsobem zamontoval do příběhu, a vám díky tomu bude běhat mráz po zádech. Všechno tady totiž působí až nepříjemně reálně a vy klidně uvěříte v existenci upírů. Minulost se prolíná s přítomností a šanci na přežití má pouze ten, kdo rozumí místní krajině a kdo ctí její historii.

Hrůzy, jaké může způsobit příroda, ale nejsou ničím v porovnání s tím, co můžou provést dva ruští vojáci. Ti se sem vydali proto, aby ovládli bájnou zbraň boha Peruna. Janě Pivodové a Petru Molendovi jde o život, přičemž Petr se musí ještě navíc postarat o svou dceru. Ta se mezitím sbližuje s pracovníkem muzea, který k hoře Radhošť vyrazil proto, aby našel hroby údajných upírů. „Perunův hněv“ má rychlé tempo a nápadně připomíná americké akční filmy.

Hlavní hrdinové chtějí zachránit především své bližní, ale zároveň jim na srdci leží blaho Beskyd. Oba jsou klaďasové a vy jim budete držet palce, aby se jim to povedlo. Perunův hněv má silné morální poselství a díky lidovým pověstem i tajemnou, téměř hororovou, atmosféru. Na své si přijdou milovníci dobrodružných thrillerů i konspiračních teorií. Arnošt Vašíček dokázal, že i český autor může obstát ve světové konkurenci. A pokud jste náhodou z Beskyd, je téměř vaší povinností si knihu přečíst.