Recenze: Komunita truchlících

Colter Shaw je lovec odměn. Když objeví výzvu na nalezení dvou pubertálních chlapců, považuje to za rychle vydělané prachy. Jenomže opak je pravdou. V téhle misi půjde o život.

Američan Jeffery Deaver (1950) inklinoval k psaní odmalička, svůj první román vytvořil již v jedenácti letech. Žánrově se rozhodl pro thriller, protože cítil, že je v něm největší potenciál. Po absolvování žurnalistiky pracoval nějakou dobu jako novinář, ale cítil, že to není to pravé ořechové. A tak se rozhodl, že vystuduje práva. Opět úspěšně absolvoval a několik let se pohyboval v oboru. V roce 1990 se stal spisovatelem z povolání a od té doby napsal desítky románů a vytvořil řadu nezapomenutelných postav.

Jeho knihy získaly mnoho prestižních cen, některé byly zfilmované a Deaver se prosadil i jako teoretik žánru a tvůrce antologií. Deaverovy romány jsou běžně překládány do více než třiceti jazyků a pravidelně se drží na nejvyšších příčkách žebříčků prodejnosti. Deaver si potrpí na série a některá díla vydal pod pseudonymem. Jeho nejznámějším protagonistou je Lincoln Rhyme, geniální policista upoutaný na invalidní vozík. V nejnovějším thrilleru Komunita truchlících se už podruhé setkáme s lovcem odměn Colterem Shawem. Knihu vydalo nakladatelství Domino.

Colter Shaw má všechny předpoklady k tomu, aby se stal miláčkem davů. Vzhledově jde o drsňáka, jehož schopnosti by mu mohli závidět i příslušníci speciálních jednotek. Colter za ně vděčí výcviku svého otce, který z dobrých důvodů opustil civilizaci a se svými dětmi se skrýval v divočině. Colter je chlapák, ale zároveň má i citlivou stránku. Ví, co je dobré, je pokorný a dokáže soucítit. Je to prostě chlápek, kterému byste bez problémů svěřili celoživotní úspory nebo své nejbližší. Colter by rád pokračoval v pátrání po otcově tajné zprávě, ale to mu znemožní příhoda se dvěma pohřešovanými chlapci.

Na nalezení chlapců je vypsaná odměna ve výši padesát tisíc dolarů a tomu nemůže Colter odolat. Přes chlapce se dozvídá o podivné sektě žijící v lesích a nebyl by to on, aby se nerozhodl, že přijde záhadám na kloub. Komunita truchlících je akční thriller plný nečekaných zvratů a šokujících překvapení. Deaver miluje dvojsmysly a málokdo je tím, za koho se vydává. Sekta funguje podle zvláštních pravidel a řada násilných scén by obstála i v hororu. Ostatně, to je přesně to, v čem je Deaver nejlepší a kvůli čemu zhltneme každou jeho novinku. Když ho čteme, běhá nám mráz po zádech, a nejraději bychom na hlavního hrdinu zařvali, aby nedělal tohle nebo tamto.

Komunita truchlících je natřískaná dějem tím správným americkým způsobem a není v ní nouze o ženy v nebezpečí a proradné padouchy. Colter má spoustu nepřátel a je férové přiznat, že si je také velmi rád dělá. Když může, popichuje a provokuje, ale my cítíme, že je to v zájmu věci a že se tak chová pouze k „těm špatným“. „Komunita truchlících“ má nesporný filmový potenciál. Jeffery Deaver koketuje s konspiračními thrillery a některé události jsou až nepříjemně aktuální. Máte-li chuť zlepšit si náladu a přečíst si příběh o tom, jak zlo dostává na frak, určitě si „Komunitu truchlících“ nenechte ujít. A vůbec přitom nezáleží na tom, zda jste muži, nebo ženy.