Recenze: Ikabog

Bylo jednou jedno království jménem Přehršlánie a v něm se všichni lidé měli nadmíru dobře. Všeho měli dostatek, jídla a pití a zlata, nikdo si na nic nemohl nikdy stěžovat. Vládl zde král Norbert, který si ze všeho nejvíc přál být statečný tak, jak se viděl v očích svých dvou rádců Flusbrocka a Kydliána. Jenže přání je někdy otcem myšlenky…A tak se objevila příšera, proti které bylo nutné bojovat a ukázat tak lidem, že i ti nejobyčejnější podrazáci si mohou žít stejně, jako lidé, co to se zemí myslí dobře.

Pohádkový příběh J. K. Rowlingové, známé to autorky knih o čarodějnickém učni Harrym Potterovi, si na mušku bere tři lidské neřesti, a to lež, strach a nenasytnost. Jedno se spojuje s druhým a vytváří se tak obrovské klubko lží, které vede až k hrůzným událostem, při kterých umírají nevinní lidé. K moci se po velkém spiknutí dostávají rádcové, kteří si vymyslí vnitřního nepřítele v podobě neexistující příšery. A terorizují tak obyvatele celého království. Země je najednou prošpikovaná zrádci, donašeči, smutnými lidmi, kraj zchudne a ztratí na významu.

Jistě nám příběh připomene i dobu, ve které jej Rowlingová psala. Svět pohlcený pandemií koronaviru je na pokraji zhroucení. Stejně tak jako Přehršlánie. Jistý morální apel v podobě spolupráce, která vyřeší veškeré nedobroty, je skutečně ryze pohádkovým motivem. Obyvatelé jsou vytaženi z letargie několika statečnými činy, vše se blíží závěrečnému happyendu. Takhle ve zkratce by se dalo vše vylíčit, ale samotný text má jistě i jiné poslání, než jen po avatarovsku chrlit moudra o panenské přírodě, neporušených spojenectvích a živočiších, kteří žijou jako solitéři mimo dosah zlých lidí. To poselství si každý v knize musí najít sám. Jak proti nespravedlnosti bojovat, jaký morální apel a jak hluboký si z něj vzít.

Ikabog svého slavnějšího kouzelnického kolegu jistě nepřekoná. Co malý čtenář a jeho rodič jistě ocení, je dopodrobna popsána forma zla, která manipuluje ty, kteří nejsou pevní v kramflecích a nechávají sebou „orat“. Třísetstránková knížka tak zmizí v hlavách čtenářů velmi rychle. Aby vše ale malý čtenář natrávil, bude možná lepší jej nejprve seznámit s klasikou například takové Astrid Lindgrenové s názvem Bratři Lví srdce. Aby děti nebyly v šoku, že se i v pohádkách dá velmi často umírat…

Autor: Ondřej Hložek