Recenze: Historie Čechů v USA

Věděli jste, že skladbu Novosvětská od Antonína Dvořáka poslouchal Neil Armstrong před tím, než vstoupil na povrch Měsíce? Nebo že Svátek matek u nás zavedla po americkém vzoru Alice Masaryková? Pokud si přečtete knihu Historie Čechů v USA, budete žasnout nejen nad odvahou našich krajanů, ale také nad ilustracemi, které epizody z naší historie v zámoří doprovázejí.

Tehdy a nyní

Dění ve Spojených státech amerických vídáme každodenně v médiích a kdykoliv je můžeme navštívit. Ale v době, kdy začali přeplouvat oceán první přistěhovalci, znamenaly pro ně tyto končiny jeden velký otazník. Byli zvědaví, co jim tahle zatím ještě nespoutaná země přinese. S nadějí i obavami vstupovali na její břeh také Češi, kteří z různých důvodů hledali místo pro nový začátek. O tom, co všechno dokázali a s čím bojovali, vypráví oceňovaná ilustrátorka Renáta Fučíková.

Cílevědomým lidem, kteří měli v hlavě velké plány, začal být český rybníček malý. Proto není divu, že Nový svět přitahoval výjimečné osobnosti, které se zvládly vypracovat od nuly v úplně cizí zemi. Autorka bere čtenáře na dobrodružnou výpravu za oceán v různých dobách: seznámí je s prvními průzkumníky a kartografy, kteří se snažili zmapovat hustě zalesněnou divočinu, s aristokraty, mysliteli, sportovci i vědci. Připomíná události, na které by měl být český národ hrdý, ale místo toho pomalu upadají v zapomnění.

Pohnuté osudy

Většina z nás ani netuší, do jaké míry se naši krajané v zahraničí prosadili a kolik toho dokázali. Tím nemyslím jen státníky a známé osobnosti, ale také chudé lidi, kteří vsadili všechno na jedinou kartu. Prodali domek po předcích, sbalili do kufru nářadí nebo šicí stroj a oblečeni ve svátečních šatech se svěřili do rukou nejisté budoucnosti. S vírou v naději žili spoustu let v bídě, omezeni jazykovou bariérou. I když se některým tato životní změna stala osudnou, přesto se spousta z nich nakonec dokázala vzchopit. Semknuli se a vytvořili početné komunity buď v zemědělsky orientovaných státech jako Texas nebo ve městech na severu.

Nejvýraznější české stopy naleznete v Chicagu, kde se usadily tisíce Čechů. Vytvořili celé ulice a čtvrti, například Praha nebo Pilsen. Českého původu byl dokonce jeden z chicagských starostů Antonín Čermák, kterému se podařilo úspěšně bojovat za lepší pracovní podmínky i proti korupci. Nezalekl se ani rozsáhlé chobotnice mafie, která měla tehdy obrovský vliv.

Dost často byli mezi přistěhovalci do USA lidé z uměleckých či vědeckých kruhů utíkající před politickým režimem, především po roce 1848, 1938, 1948 a 1968. Hledali ztracenou demokracii a svobodu projevu a svoje vize dokázali plně zrealizovat až v nové vlasti.

Zážitkové čtení

Takhle krásně zpracovaná kniha ve velkoformátovém provedení, navíc na vlastenecké téma, tu chyběla. Díky bohatým a propracovaným ilustracím se můžete těšit na zážitkové čtení, ke kterému se mnohokrát rádi vrátíte. Také informační hodnota knihy je výborná, dozvíte se spousty zajímavostí o českých rodácích, které nejsou všeobecně známé. Forma krátkých textů s bohatými ilustracemi mi velmi vyhovovala, protože výstižně představuje to nejdůležitější o daném tématu. Čtenář si nepřipadá zahlcený podrobnostmi, ale spíš si může lépe představit a prožít, jak se cítili cestující uvnitř zaoceánské lodi nebo jak vypadala krajina USA ještě předtím, než se rozvinula velká města.

Renáta Fučíková, ilustrátorka s vášní pro časy dávno minulé, už má za sebou velkou řadu vydařených projektů – například knihu Historie Evropy, Franz Kafka nebo sérii Největší Češi. Historie Čechů v USA, která vyšla v nakladatelství PRÁH, vznikla na přání a za podpory českých organizací v Chicagu.

Dle mého názoru je tato kniha univerzální pro všechny generace, dá se předčítat nahlas a své si z ní odnesou děti i dospělí. Klidně bych ji zařadila mezi povinnou četbu ve školách, aby v nás probudila větší národní cítění.

Autor: Iva Kulihová